maanantai 24. helmikuuta 2014

Rasvanpolttokuurin tulokset

Ennen Tansanian reissua haastoin itseni rasvanpolttokuurille. Vaikka olenkin aina liikkunut ja huolehtinut enemmän tai vähemmän terveydestäni, halusin nähdä kuinka paljon silavaa pystyn polttamaan kehostani terveellisesti, niin että lihasta ei katoaisi.

Niinpä välttelin koko tammikuun, ja osan joulukuustakin, mm. leipää, herkkuja ja valkoista jauhoja. Kävin salilla n. neljä kertaa viikossa, tallasin aamuaerobisia ja litkin vettä litrakaupalla. Nyt on aika katsastaa tulokset. Havainnollistaakseni muutosta, otin wannabe-fitnessmimmikuvat. Olkaa niin hyvät:

Ensimmäinen kuvasarja on napattu tammikuun lopussa, juuri ennen reissuamme kun rasvanpolttokuuri loppui. Alemmat kuvat otettiin aivan joulukuun lopussa.

Muutos ei ollut ihan niin suuri kuin toivoin. Olisin voinut toki panostaakin, ja hankkia mm. ravinto- ja treeniohjelman, mutta koska aikaa oli vain kuukausi ja kyseessä testi, halusin pärjätä omien tietojeni varassa. Toisaalta, jo kuukadessa vyötäröltäni lähti muutamia senttejä, samoin lantiolta. Kaikista eniten rasva paloi ylävartalosta. Paino tippui neljä kiloa, ja mikä tärkeintä, en nähnyt lainkaan nälkää.


Treenipäivinä nautin hiilihydraatteja kaurapuuron, täysjyväriisin- tai pastan muodossa. Vihanneksia kului runsaasti joka päivä. Lepopäivinä, eli päivinä jolloin en käynyt kuntosalilla, jätin hiilihydraatit minimiin.
Rasvan saanti on tärkeää. Huolehdin sen saannista käyttämällä Udo`s choicesin rasvaseosta, jota lorautin kaurapuuron sekaan, sekä salaatteihin. Rasvaa sain myös pähkinöistä. Koska halusin säilyttää lihakset, ja hankkia mielellään myös lisää lihasmassaa, huolehdin proteiininsaannista. Söin jokapäivä rahkaa sekä lihaa jossakin muodossa.

Tässä kaksi esimerkkipäivää:

Treenipäivä:
-Vesi
AAMUAEROBINEN 40 MINUUTTIA
- Veteen keitetty kaurapuuro, 1 rkl öljyseosta, mustikoita, 3rkl raejuustoa, loraus maitoa. Vettä ja vihreää teetä.
SALITREENI(ojentajat, rinta, olkapäät)
- Palautusjuoma, vettä.
- Vihreää teetä, tomaatti, paprikaa, 100g raejuustoa, 3 keitettyä kanamunaa.
- 1dl täysyväpastaa, kanaa kookos-curry-vihanneskastikkeessa, salaattia, tomaatti, paprikaa. Vihreää teetä. Vettä.
- Rahka+vähäkalorinen mehukeittoloraus. Vihreää teetä.
- Kiivi kuorineen. Keitetty kanamuna. Tomaatti, raejuustoa ja jauhelihaa. Vettä.

Lepopäivä:
-Vesi
- Rahka+vähäkalorinen mehukeittoloraus. Valkoinen tee.
- Paistettua kanaa chilikastikkeella. Tomaattia, salaattia, paprikaa. Valkoinen tee.
- Rahka+vähäkalorinen mehukeittoloraus. Banaani, kourallinen pähkinöitä.
- Maitokahvi. Proteiinipatukka.
- Tonnikalaa chilikastikkeessa. Parsakaalia, tomaatti, paprika, pinaattia ja raejuustoa.
REIPAS KÄVELYLENKKI 50 MINUUTTIA
- Muutama pekaanipähkinä. Lasi rasvatonta maitoa.

Viimeiset kolme viikkoa söin reissussa riisiä, valkoista jauhoa, kananmunia ja hedelmiä. Liikuntaa sain kantamalla rinkkaa. Kävin kerran juoksemassa. Jatkuvat vatsavaivat veivät voimani, enkä pystynyt urheilemaan. Jo muutamien rappusten kiipeäminen nostatti sykkeen liian korkealle, ja sai vatsani vääntämään. Kaipasin todella paljon rahkaa sekä kuntosalitreeniä. Vatsani pömpöttää vieläkin liiasta valkoisesta jauhosta, joten on ihanaa unohtaa se taas. Pääsin tänään kuntosalille, ja voitte uskoa että se tuntui mukavalle. Kiva saada jatkaa taas aktiivista elämää, ja noudattaa terveellisiä elämäntapoja.

Miten te liikutte ja syötte? Olisi hauska vaihtaa ajatuksia kommenttiboxin puolella asiaan liittyen.

Reipasta viikon jatkoa!


Edit 25.5. 2016 lisäys postaukseen: Ruokavalioni on muttunut melko paljon. Esimerkiksi vähäkalorisia makeutusaineellisia mehukeittoja ja tonnikalaa en käytä enään. Lisäksi olen jättänyt maidonkäytön vähemmälle. Pastaa ja proteiinipatukoitakaan en enään juuri koskaan käytä.

30 kommenttia:

  1. Wau mikä beibe! ;) Etenkin tuossa selkäposessa näkyy ihan selvästi, että rasvaa on lähtenyt.

    Suomeen paluun jälkeen olen liikkunut todella vähän. Etenkin viime aikaiset sairastelut ovat vieneet virtaa melkoisesti. Tuntuu, että tauon jälkeen sinne salille palaaminen on kamalan hankalaa, mutta kyllä se tästä. Tykkään kuitenkin puljata painojen kanssa, joten pakkohan sinne on vaan mennä. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, selästä lähti hyvin, samoin tietenkin tisseistä ;D Hahaa, perus!

      Yleensä tauon jälkeen onkin tosi hankala aloittaa uudestaan. Tiedän tunteen! Jostain syystä nyt homma meni toisinpäin. Ehkä siksi etten olisi halunnut pitää taukoa. Mulla oli suunitelmana käydä reissussakin ainakin kerran salilla. Halusin myös juosta sekä jumpata kuminauhalla, mutta hemmetin vatsavaivat muutti suunitelmat. Siksi palo varmaankin säilyi. Nyt tulee olemaan niin kiireistä, että saa nähdä miten ehtii.

      Tsemppiä treeneihin! :)

      Poista
  2. Wau! Kyllä näkee että sä oot tehnyt töitä kroppasi eteen!

    VastaaPoista
  3. Uu beibe, hienoa työtä! Säännöllinen liikunta ja hyvin runsas vedenjuonti + makean välttäminen on täälläkin osa luonnollista kulkua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vielä on onneksi kesään aikaa, voisi koittaa vähän tiukentaa vielä. Ihan ok tulokset noin lyhyessä ajassa, mutta jotenkin toi alavartalo kaipaa vielä hiomista ;D Miten sä liikut?

      Saitko muuten mun meiliä?

      Poista
  4. UUu beibe beibe (tiedätkö piisin :D) Hyvä Anskuli! Mahti ylä selkä! Ellei jopa huikee :).
    Ja niin itsellä kaksi syö miten tykkää päivää ke ja la( joskus jopa su :D ). ja lepopäivinä muutenkin enempi hiilareita jotta palautumisen saa maksimoitua . Rahka ei kuulu meitsin valioon :) Inhoan sitä.
    Kanaa,kevyt j.lihaa,leikkeitä ,munia yms menee tässä taloudessa PALJON. ja niin,niitä kasviksia myös,ne on nameja :). Kivasti maustettuina.

    Kiva ootte ehjinä takaisin ja voi mikä pallero pienokainen sieltä kohta jo tulossa,kerrassaan söpö Hertta ( ihana nimi <3 )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijjai mä taas rakastan rahkaa :D Ainakin vielä. Saas nähdä käykö niinkun kanalle: lopullinen kyllästyminen.

      Juu täälä taas! koitetaas nähdäkin pian :)

      Poista
  5. Kyllä huomaa jos on viikonloppuna tullut syötyä huonosti ja aivan vääriä juttuja - turvottaa, vatsaa vääntää ja on voimaton olo. Tämä päivä oli esimerkki viikonlopun jälkivaikutuksista, ei enää ikinä tälläisiä! Yök mikä olo... Mutta juu, vaaleita viljoja tulee vältettyä, ruista ja hiilareita syötyä treenipäivinä, muuten aika salaatti + liha-linjalla. Rahkoista en niin välitä, mutta kreikkalainen & turkkilainen jogurtti on parasta pakastemarjojen kanssa! :)

    hannamaria
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu se morkkis on ihan älytön minkä herkuttelusta saa :D Pitäs osata sillain hillitysti, mutta itse olenkin ainakin sellainen kaikki tai ei mitään-tyyppi :D

      Poista
  6. Kiitos ihanasta ja tsemppiä antavasta postauksesta :)

    VastaaPoista
  7. No kyllä tossa todellakin huomaa eroa, wau! :)
    Jos kuukaudessa saa tollasta aikaan, niin mun on pakko koittaa myös tsempata. Nyt olisi hyvä tilaisuuskin kun uusi kuukausi on vaihtumassa ihan pian. :)
    Kiitos inspiksestä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaatii sikana tahdonvoimaa ja sisua liikkua tarpeeksi mutta toisaalta kuukausi on vain kuukausi ja palkka sen mukainen että kannattaa :D Ole hyvä, hienoa jos sait inspistä :)

      Poista
  8. Huomaa kyllä eron ja tikissä olet :) mulla vedenjuominen on todella tärkeää! en malta odottaa, että pääsen taas urheilemaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liikunta on siitä kiva, että se koukuttaa :)

      Poista
  9. Ohhoh! Kiitos inspiroivasta ja tsemppaavasta postauksesta ja tervetuloa takaisin Suomeen! :)

    VastaaPoista
  10. Ehkä hieman iski masennus ja epätoivo, voi kun saisi tuollaisen vartalon kuin vaikka tuossa joulukuunkin kuvassa. No, ryhdistäydyn sitten kirjoitusten jälkeen... :) Upea ja sinnikäs olet kyllä! Todellakin tehty työ näkyy <3
    Mutta että kiivi KUORINEEN?! WTF??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän sitä saa mitä tahtoo. Pitää vaan tahtoa tarpeeksi :)

      Juu, kiivi kuorineen. Mun on pitäyt kirjoittaa siitä mutten ole ehtinyt :D

      Poista
  11. Ero on kyllä vähintäänkin huomattava! :)

    http://eerika-justthinkaboutit.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa! No joo, onneksi jotain muutosta tapahtui :)

      Poista
  12. Hieno muutos kuukaudessa! Täytynee joskus testata tällaista itsekin, muistais ehkä taas, että loppujen lopuksi pienillä asioilla saa melkoisia tuloksia :) Mut hei, haluun selityksen tolle kiiville kuorineen? :D

    -toinen Ansku

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Ja tsemppiä jos lähdet "urakoimaan" :)

      Heh! Lueskelin jostain että kiiwit voi tosiaankin syödä kuorineen, ja jopa kannattaa. Mulla on suunitelmissa kirjoittaa aiheesta. Kunhan ehdin.. ;)

      Poista
  13. Todellakin huomaa eron, erityisesti tossa selkäkuvassa! Ja kyseessä on kuitenkin ollut tosi lyhyt aika. Well done, loistava tulos! :)

    Miss J/Ma Petite Vie

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kuukausi tosiaan on lyhyt aika! Muta kiva huomata ettei liian lyhyt :)

      Poista
  14. Vau, siis VAU!!! Nainen, tuu auttaa muakin! Ihan törkeen upee kroppa sulla ja todella on lähtenyt rasvaa. Upeeta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa! Joo, otetaanks sellanen diili et mä laitan sulle jokapäivä kommenttia: joko kävit salilla? Jaksaa jaksaa! jne.. :D

      Poista
  15. Täälläkin kyllä nyt iski taas sellainen boosti että!! Ihan huima muutos ja näytät niin huikeen hyvälle!! :) Täällä tehty elämäntaparemonttia viimeisten kuukausien aikana, mutta liikuntaa pitäisi lisätä paaaljon enemmän. Onneksi nyt yövuorot vähenee niin ihan erilailla pääsee liikkumaan (jaksaa) :) mutta kyllä ruokavaliolla ja liikkumisella on niin suuri vaikutus kaikkeen, ennen kaikkea energiaan. Kaipaan sitä energista itseäni todella paljon ♥ Kiitos tästä tsemppaavasta postauksesta!!!!! :) ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei jee, hienointa on jos saa tartutettua intoa muihinkin! Tsemppiä siis :)

      Poista

Kiitos kommentistasi!