keskiviikko 10. joulukuuta 2014

Superterveellinen supervanukas

Ruokavalioni on saanut viimeisten viikkojen aikana mukavia uusia tuttavuuksia, joista ainakin yhteen olen ehtinyt muodostaa jo hyvälaatuisen addiktion. Sen lisäksi että ravitsen itseäni näillä uutuuksilla, yritän tutustuttaa niihin myös lähipiirini. Mieheni on päässyt tekemään tarkempaa tuttavuutta kaikkiin mitä olen itsekin keksinyt maistaa, mutta tänään päätin testauttaa aineksia myös ystävälläni.

Kummityttäreni äiti, hyvä ystäväni Hanna poikkesi kylässä. Katoin tarjolle pannullisen vihreää teetä, sekä itse tekemääni sörsseliä, chiavanukasta. Kuulostaa tietenkin hienolta, kun voi sanoa että on itse tehnyt, mutta kai se on myönnettävä ettei sörsselin valmistus ihan rakettitiedettä ole.

Näin se sujuu:

- Kaada kippoon chian siemeniä(itse kaadoin vapaalla kädellä ehkä reilun desilitran verran)
- Kaada kippoon myös mantelimaitoa(sokeroimatonta tietenkin)(tätäkin kaadoin silmämääräisesti ehkä 2,5dl)
- Kaada kippoon raakasuklaanibsejä(muutama rkl:nen tai fiiliksen mukaan)
- Sekoita vispilällä hyvin, jotta vältät paakut
- Laita jääkaappiin noin puoleksi tunniksi(tai pidempään), jotta chiat "geeliytyvät" ja rakenne muuttuu vanukasmaiseksi. Sekoita taas.

- Viipaloi päälle banaania
- Laita tarjolle pieniin astioihin esim. erilaisia pähkinöitä, granaattiomenan siemeniä ja kookossokeria, joita voi sekoittaa sörsseliin halutessaan.

Joku siellä saattaa nyt ihmetellä, että miksi. Minäpä kerron. Chian siemenet ovat alkujaan Meksikosta. Siellä jo entisaikojen intiaanit käyttivät niitä peruselintarvikkeenaan. Siemenet sisältävät mm. runsaasti hyvälaatuisia rasvoja, reilusti proteiinia, kuituja, antioksidantteja, kalsiumia, sekä vitamiineja ja mineraaleja.

Pähkinöiden terveyshyödyt taitavat olla jo kaikille tuttuja, mutta entä granaattiomenan?

Granaattiomena on hyväksi mm. verisuoniterveydelle. Se sisältää myös rutkasti antioksidantteja ja c-vitamiinia. Se suojaa sisäelimiä kuten maksaa ja munuaisia, ja se ehkäisee syöpää sekä alzheimerin tautia.

Kaakao on ikivanha keksintö, me nykyajan ihmiset olemme vain jalostaneet siitä sokerimössösuklaata. Mutta siinä alkuperäisessä kaakaopavussa, jonka rouhemaista olomuotoa itse olen käyttänyt, on hurjasti terveyshyötyjä. Se sisältää mm. rautaa, magnesiumia, kalsiumia, sinkkiä, ravintokuituja, polyfenoleita, flavonoideja, aminohappoja jne...

No entäs kookossokeri sitten? Tavallinen valkoinen sokeri on aikamoista myrkkyä, jonka käyttöä meidän jokaisen olisi syytä vähentää. Jos sokeria joskus on kuitenkin käytettävä, voisi vaihtoehdoksi valita jotain järkevämpää, kuten kookossokerin, joka on ekologinen vaihtoehto. Tavalliseen sokeriin verrattuna siinä on paljon ravintoaineita, kuten aminohappoja, mineraaleja ja c-vitamiinia.

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä, mantelimaito. Lehmänmaidosta on selvinnyt tutkimusten myötä negatiivisia puolia, eikä ole enään itsestäänselvää että lehmänmaito on terveydeltään aatelistasoa. Vaikken olekkaan hylännyt lehmänmaitoa kokonaan, pyrin vähentämään sen käyttöä jonkin verran. Mm. tähän chiansiemenvanukkaaseen käytin pohjalle mantelimaitoa, joka sisältää mm. A, D, E, ja B2-vitamiinia, eikä sisällä niitä ikäviä ominaisuuksia, mitä lehmänmaidossa on. Luin muuten Fit-lehdestä eilen, että rasvattomaan maitoon lisättäisiin valkoinen väri jälkikäteen. Outo ajatus.

Olisi hauska tietää mitä te olette mieltä tällaisista terveysasioista? Kuten valkoisesta sokerista ja superfoodeista? Onko siellä innokkaita ja avoimia tyyppejä, ja jumitatteko vanhoissa tottumuksissa?

Ansku

13 kommenttia:

  1. Minusta uuden kokeilu on aina kivaa, ruuassa, kosmetiikassa ja monessa muussakin asiaa. Tosin olenko paneutunut näihin enemmän, en juuri, siksi tätä oli mielenkiintoista lukea. Oma "superfoodini" on kotimainen mustikka, kallis mutta harvinaisen hyvä herkku jota lisään aamupalajugurttiin ja jota (onneksi!) on pakkanen pullollaan kuten muitakin kotimaisia marjoja kiitos ahkeran poimijan eli anopin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha! Meilläkin on anopin ansiota että pakkanen pullistelee mustikoista ja puolukoita. Hyvä niin, koska niitä kuluu päivittäin :)

      Poista
  2. Mä jumitan. Syön sitä mitä aina olen syönyt ja katselen muiden superfood-juttuja miettien että pitäisi, pitäisi. Mutta esim. smoothien teko on ihan liikaa vaadittu, että pesisin sen blenderin joka päivä? Kun puuron keitto on paljon helpompaa ja halvempaa. Ehkä joskus kokeilen jotain, ainakin näitä olisi nyt tyrkyllä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ethän sä ole jumittaja pahimmasta päästä ollenkaan! Mä ajattelin jumittajalla sellaista tyyppiä, joka ajattelee että "tämmösiä hömpötyksiä, aina olen maitoa juonnu ja sokeria käyttänny..." :D Sullahan on ihan avoin ote. Vielä kun alat hommiin vaan niin huomaat kuinka hyvä olo tulee näistä jutuista :) Ja tosiaan, en edes muista milloin olisin ollut flunssassa ;)

      Poista
  3. Olen tehnyt nyt muutaman kuukauden kanssa chia -vanukkaita ja tykkään <3
    tuo ulkonäkö on kyllä pikkasen epämääräinen mutta makuun tottuu!

    Opettelen näiden superfoodien kanssa ja Katjalle tiedoksi, että blenderin putsaaminen on helppoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo! ne on hyviä, itse olen ihan koukussa :D Oiken odotan, milloin taas voisin syödä niitä :)

      Poista
  4. Olen myös Chia siementen nauttija ;)) antavat valtavasti energiaa! Ihanan näköinen tuo sun erikoisuus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Terveyshyödyt ovat erinomasia, ja minä tykkään aidosti sen koostumuksestakin :D

      Poista
  5. Nää aiheet kiinnostaa kyllä! Omasta kaapista löytyy juurikin noita chia-siemeniä, msm-jauhetta, chlorellaa, macaa, mitähän muuta :D Kotimaisista lemppareita on tyrnit, mustikat ja mustaherukat. Eli toisinsanoen, on tullut hurahdettua. Mutta enpähän muista koska viimeksi olisin ollut kipeä, eli kyllä näissä jotain taikaa on :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uuu, kuulostaa hyvältä! Itse en olekkaan aikoihin käyttänyt spiruliinaa, voisikin taas vaihtaa lehtikaalin siihen hetkiseksi. Sama juttu, mäkään en ole sairastellut aikoihin! :)

      Poista
  6. Minulla tulee terveysruokajutut aika lailla korvista ulos, onneksi viime aikoina en ole aiheelle hirveästi altistunut. Itse olen hyvin vahvasti kaikkea kohtuudella -koulukunnan ihminen, enkä jaksa hössöttää ruoasta yhtään enempää kuin on allergioiden vuoksi välttämätöntä. Sokeria tiedän syöväni ihan liikaa, lähinnä suklaan ja jäätelön muodossa, mutta tuntuu, että joka kerta, kun yritän vähentää, saan jonkun flunssan. Plus hedelmät ja marjat, joilla makeanhimoa voisi korjata, ovat tähän aikaan vuodesta aika kalliita. Sen sijaan tuosta kookossokerin ekologisuudesta kuulisin mieluusti lisää? Näin maallikkona sen tuominen päiväntasaajalta ei tunnu kovin ekologiselta verrattuna sokerijuurikkaaseen, joka kasvaa Suomessa. Rasvattoman maidon valkaisu ei kyllä yllätä yhtään. Silloin, kun en käyttänyt maitoa juuri ollenkaan, en huomannut eroja rasvapitoisuuksien välillä, mutta nyt kevytmaitoon tottuneena, jos kaupassa on vain rasvatonta, en osta maitoa ollenkaan. Vaikka itse juon maitoa vain kaakaossa, huomaa siinäkin melkoisen eron, rasvaton maito nimittän näyttää ja maistuu valkoiseksi värjätyltä vedeltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan mielenkiinnosta kysyn, oletko selvittänyt sokerin vaaroja, haittoja tms?

      FitnessFirst nettisivuilla kerrotaan että sokeria pystytään tuottamaan enemmän neliömetriä kohden, kuin mitään muuta sokeria, eikä ne tarvitse läheskään yhtä paljon maaperän ravinteita, kuin muut sokerilajikkeet.Ruohonjuuri taas kertoo että missään vaiheessa palmua ei kaadeta eikä nektarin(mistä se sokeri saadaan) kerääminen vahingoita puuta millään lailla. Kookospalmua ei kaadeta sokerin tuottamiseksi eikä sademetsää kaadeta kookospalmun alta, eikä kookospalmusta tuoteta biopolttoainetta. Mutta totta on, että sokerin tuottaminen tänne Suomeen ei voi olla ekologisinta mahdollista puuhaa. Sitä puolta en ole tutkinut.

      Poista
  7. Mulle jostain jäi päähän tuo verisuonet ja granaattiomena ja siitä asti se on ollu yks lempihedelmä. Ja aina kun mahdollista syötän sitä vanhemmillekin! (muutamat tukokset takana) :D Olin puhtaalla ruualla vuos sitten puolisen vuotta, ja täytyy kyl sanoo etten paremmin ole koskaan voinut. Ystävä kehotti silloin korvaan sokerin aina koivusokerilla, ja se sitä on edelleen kaapissa. Tosin nyt on retkastanut taas kaikkeen ylimääräiseenkin, mutta kun saisi edes suurimmat vehnät ja sokerit pois niin olo on kyllä heti superimpi. :) Ja tästä aiheesta on kyllä aina kiva lukea!! ♥ (sopivasti potkii ajatuksia ;)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!