lauantai 7. maaliskuuta 2015

Ajatuksia terveellisistä elämäntavoista

On kai melko ironista, että kirjoitan tätä treenijuttua napostellen samalla juustonaksuja. Ensimmäinen kuvakin julistaa, että pitää rakastaa itseään tarpeeksi, elääkseen terveellisesti. Ja tiedätkö, minä kyllä rakastankin. Välttelen nykyään tupakkaa kuin ruttoa, jätän valkoiset sokerit ja jauhot vähemmälle, samoin sipsit - kyllä, myös juustonaksut - puputan salaattia ja liikun kuin hullu. No okei, ehkä tämä viimeinen oli hiukan liioiteltua, mutta voin kyllä pokkana väittää liikkuvani tarpeeksi. Ja hei, viime viikonloppuna juhlin nelikymppisiä vain yhden skumppalasin voimalla. Olen aika ylpeä itsestäni. 

Mitä tämän viikon treenirintamalle sitten kuuluu? Mm. neljä salitreeniä, joiden jako on seuraavanlainen: Selkä/jalka, hauis/rinta, ojentaja/olkapää/vatsa ja jalat uudestaan. Olen juossut yhden noin 10 kilometrin lenkin, ja tarponut melkein joka päivä koirien kanssa loskassa tai lumisateessa. Ensi viikon agenda on oikeastaan samankaltainen. Tällä hetkellä treenit kulkevat perusvoiman rakentelussa. Tätä on tarkoitus jatkaa vielä ensi viikon ajan, jonka jälkeen vuorossa on tiukempi viikko ja suuremmat painot. Sitten on lupa höllätä - palautella jokunen päivä. Levon jälkeen homma alkaa alusta: kevyt viikko, neljä perusviikkoa, yksi tiukka ja taas lepäillään.

Voin myöntää olevani tyytyväinen. Siis liikunnan määrään, en siihen että joudun pyyhkimään sormiani paperiin aina kun olen nakannut suuhuni kellertävän naksun, joka jättää sormiini ikävän rasvakerroksen, joka päätyisi ilman puhdistustoimenpiteitä näppäimistölle. Suunnittelin tänään, että siirryn taas kertaviikkoiseen karkki herkkupäivään. Töistä päästyäni nimittäin himoitsin irtokarkkeja siinä määrin, että kaupassakäynti oli yhtä tuskaa (vaikka toistinkin päässäni mantraa: sokeria ja lisäaineita. Sokeria ja lisäaineita). Ymmärsin, että huonosti nukuttu yö, kello viiden herätys, ja nälkä vaikuttivat. Siksi käänsin pääni, kun karkkipussien houkutukset tulivat kohdalle.

Siinä vaiheessa kun Sallan blogissa ruodittiin Maraboun Daim Mix-karkkipussia (sitä samaa, jota juuri olin kaupassa himoinnut), karkkihammas alkoi kolottaa tuskaisen kovaa. Tässä vaiheessa olin jo vetäissyt kuvun täyteen salaattia ja kanaa, joten nälästä ei ollut enään kyse. Joko väsymys saa minut halajamaan sokeria, kuin lammas ruohoa aidan toiselta puolelta, tai sitten... Ei, se on se pirun väsymys.

Niin tai näin. Elämäntapani ovat pääasiassa hyvin terveelliset, joten ei kai tästä suurta vahinkoa koidu. Tänään mutustan hiukan sipsejä ja mutakakkua, huomenna sen sijaan herkuttelen korkeintaan chiapuddingilla. Salainen suunnitelmani on siedättää itseni pois sokerista samalla tavalla kuin tupakastakin aikanaan: ensin vähennän niin, että käytän vain harvoin. Luen tutkimustietoa, faktoja ja katselen ympärilleni. Havainnoin miltä sokerin suursyöjät näyttävät ja pohdin mikä heidän terveydentilansa voisi olla. Toivon mukaan en enään jossain vaiheessa kaipaa sokeria lainkaan, vaan ajatuskin siitä saa minut lähinnä ärsyyntymään.


Ihmisellä on hyvä olla tavoitteita. Tänään tavoitteeni on mutustaa kohtuullinen määrä herkkuja. Huomisen tavoite sen sijaan on jäätävän hyvä pepputreeni ja tulevaisuuden tavoite olkoot vieläkin terveellisempi elämä. 

Because i`m worth it. 


Ansku

21 kommenttia:

  1. Peukkua :). just toi ! Jotta on ok relaa ja ok herkutella. Kun reenataan ni reenataan,mutta sellanen älytön fanna bee fit jätetäköön niille jotka oikeesti kisaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kyllä samoilla linjoilla. ...siis nyt. Katotaan sit kun en koskaan enään tahdo sokeria ja valkoisia jauhoja. Sit alan moralisoimaan samalla tavalla kuin nykyisin röökaajia ;)

      Poista
  2. Apua :)) Sä tiedät...mähän olen sokerihiiri <3 voisit laittaa mut ruotuun :D!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yes i know my "kolme laskiaispullaa kerralla"-rakkaani :D

      Poista
  3. Mahtavia kuvia. Täälläkin yks inotpinkee ajatteli juuri lähteä salille niin voipa olla taas loppupäivän itseensä tyytyväinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvejä reenejä ja kivaa naistenpäivää kans!

      Poista
  4. Sokerihimo on kyllä pirullinen - itse olen yrittänyt pyristellä nyt ekopaastoni aikana irti sokerikoukusta, johon jäin pitkän sairaslomani aikana - ja koville ottaa tällaiselle herkkupepulle. Ja tarkoitus olisi, että tämä jäisi käytäntöön myös paaston jälkeen - tosin ei näin ehdottomasti!
    Oikein hyvää naistenpäivää sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tsemppiä, kyllä se onnistuu! :)

      Ja kiitos :)

      Poista
  5. Mielenkiintoinen blogikirjoitus, kiitos siitä! Itse pyrin palaamaan hot core tunneille, vaikka salikaverini muutti ulkomaille ja en tykkää yksin käydä ohjatuilla tunneilla. Sen sijaan olen asettanut itselleni tavoitteeksi 10 000 askelta päivässä, ja se on toiminut :) Kiitos kommentistasi blogini puolella! Ja hyvää naistenpäivää!

    xxx
    E
    http://dragonflyelisabeth.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en olekkaan tästä hot coresta kuullut. Siis kuumassa tilassa tehdään vatsalihasharjoitusta?

      Poista
  6. Hyvä sinä. Kiva nähdä sulla tällaisia treenikuviakin. Hyvää naistenpäivää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viime treenipostauksesta on kieltämättä aikaa. Kirjoittaisin treenijuttuja useamminkin, mutta tahdon että kuvat ovat omiani. Eikä kameraa viitsi raahata salille joka päivä, saali juoksulenkille ;)

      Poista
  7. Ah, juustonaksut!! Muista pitää rentoudesta kiinni tekemisessä :) Stressaamalla ei tuu kuin takapakkia. Joskus on ihan hyvä pitää lepoviikkoja ja käydä esimerkiksi vain joogaamassa. Muista myös se, että näytät upealta! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha! Tämä rentouden muistaminen onkin tämän vuoden teema. Yritän ihan tosissani harjoitella sitä. Siksi myös treenisyklini menee kuvatulla tavalla. Toki vapaapäiviä pitää olla viikollakin, mutta sykli myös loppuu vapaapäiviin jotta ehtii palautua kunnolla. Tärkeitä asioita. On tullut huomattua kokemuksen kautta :D

      ..ja kiitos <3

      Poista
  8. Mun teki oikein pahaa lukea tämä postaus, koska olen niin kateellinen sun hyvälle rytmille liikunnan ja ruoan suhteen.
    Itse olen jotenkin niin toivoton, kaikki hyvät suunnitelmat valuvat hukkaan, enkä enää tiedä, että mistä sen motivaation nappaisin.
    Ehkäpä tästä, mene ja tiedä, mutta jotain olis tehtävä - kesä lähestyy uhkaavasti! :D

    Keitän nyt teetä ja olen loppu päivän terveellisempi ihminen... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mut hei, älä keskity suunnittelemaan vaan vetämään ne lenkkarit jalkaan :) Älä mene sohvalle, vaan salille. Tietty motivaatio tarvitaa ensin, mutta kun olet löytänyt sen, niin älä anna minkään estää treenaamista. Ainakaan itsesi. Jos alat analysoimaan liiaksi, siihen se sitten jää.

      Tsempit! <3

      Poista
    2. Ei se ajan ottaminen vaan ole niin helppoa, kun olisi yksi firma tossa pyöritettävänä. :D
      Mutta koitan tosissani vetää ne lenkkarit jalkaan tällä viikolla, kummasti alkoi liikunta kiinnostamaan kun tänään oli niin mahtava ilma. <3

      Huomiseen! <3

      Poista
  9. Tosi hyvä postaus! :) Itsekin olen kamala sokerihiiri ja mieli halajaisi koko ajan suklaata tai muuta herkkua. Nyt olen vähentänyt herkuttelua, ottanut salaattilounaat osaksi päivää ja lisännyt liikuntaa. Aina stressasin kauheasti sitä, että en ollut itsestäni saanut mitään irti sen suhteen, että lähtisin esimerkiksi lenkille iltaisin sohvalla norkoilun sijaan. Löysin tähän kuitenkin itselleni hyvän apukeinon. Olen vihkoon kirjoittanut tulevan viikon treenisuunnitelmat ja raksin ne aina tehdyksi, kun olen ne suorittanut. Vihko pitää minut hyvin ruodussa :). Vielä vaan pitäisi päästä tupakista eroon...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei mahtavaa, toihan on loistokeino!

      Oletko muuten jo lukenut tän: http://www.peaceandstyle.fi/2015/01/otatko-vastuun-tupakoinnistasi.html

      Poista
  10. Mulla on sama sokerin ja karkin syönnin vähennys menossa. Täytyy sanoa, että rankkaa on. Purkkaa kuluu tosi paljon.
    Inhoan sitä turvotusta joka sokerista tulee ja iltaisin on. Sama periaate kuin sulla: Ensin vähemmän ja tulevaisuudessa toivottavasti pärjään kokonaan ilmankin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepä se. Ja huomaan myös ihon voivan paremmin ilman sokeria. Tsempt meille! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi!