torstai 23. huhtikuuta 2015

Sokeriherkkulakkomietteitä ja hyvinvointi-ilta

Nyt on reilu kaksi ja puoli viikkoa sokeriherkkulakkoa takana. Olo on melkeinpä muikea, mutta myöntää täytyy, ettei sokerikoukusta vielä ole päästy. Viime viikonloppuinen tyttöjenilta hidasti hiukan tahtia, ja vaikken karkkia ja sipsiä mussuttanutkaan (ei kukaan meistä. Herkuttelimme nimittäin jauhelihalla, salaatilla, taateleilla ja aurajuustolla), tuli sokeria kumottua kurkusta alas kuohuviinin muodossa. Ja niiden taateleiden. Sunnuntaina karkkihampaan kolotus oli jäätävä - kroppa taisi olla aika kummissaan tilanteesta. Suklaanhimoissani oli hyvin lähellä etten hypännyt autoon ja huristanut Ärrälle. Pidin pääni. Palkinnoksi sain voittajafiiliksen.

Raakaruokakirjailija ja malli Karita Tykkä kertoi viime torstaina omasta ruokafilosofiastaan Myllärin hyvinvointi-illassa. Nainen syö mm. suklaata joka päivä. Raakasuklaata, tosin (harmi ettei sitä ollut saatavilla viime sunnuntaina). Oli hienoa päästä kuulemaan näistä itselle ajankohtaisista asioista. Karitalla on hyvä ote elämään ja terveellisiin elämäntapoihin - olisin kuunnellut häntä tuntikaupalla.



Vaikka ruokavaliostani onkin pudonnut pois suuri osa hiilihydraateista, mm. kaurapuuron olen kuitenkin jättänyt. Siinä kun on vähemmän sokeria kuin esimerkiksi pastassa, ja kaurapuuro voisilmällä, raejuustolla, soijamaidolla ja mustikoilla nyt vain on todella hyvää. Hyvinvointi-ilta starttasi herkullisella smoothiella, jonka pohja oli yllättävästi rakennettu Myllärin Vireä Omena-Kaneli-Kaura-annospuurosta. Lisäksi kookosmaitoa, mangomehua sekä passionpyreetä. Todella hyvää. Sain annospusseja kotiin viemisiksikin, mutta huomasin että niihin on lisätty luomusokeria. Luomua tai ei, syön puuroni mieluummin ilman valkoista sokeria. Ero on selkeä. Tavalliset kaurahiutaleet sisältävät sokeria 100 grammaa kohden noin 1.2 grammaa, kun taas maustetuissa annospuurossa sokeria 100 grammaa kohden on 12-17 grammaa. 

Kaunis ravintogurumme loihti paikanpäällä mielettömän hyvää Vadelma-mustikka-kaura-proteiinipatukkaa, jota tottavie söisin mieluummin kuin teollista patukkaa, jonka sisällöstä ei voi olla täysin varma. Reseptin löydät Myllärin nettisivulta.

Jos luonnollinen protskupatukka vei kielen mennessään, niin vei Karitan leipoma appelsiiniraakakkukin. Valehtematta paras raakaleivonnainen jota olen maistanut. Tuntui, ettei kakku olisi raakakakku ensinkään! Koostumus ja maku kun muistuttivat enemmänkin perinteistä leivonnaista. Vaikka juustokakkua. Tällä kannattaa aloittaa raakakakkuleipojan "ura". Mikäli sinä haluat testata kakuntekoa, ohje löytyy täältä, Ilta-Sanomien sivuilta Karita Tykkää-palstalta.


Loppuun vielä lainaus lääkäri Andreas Eenfeldtin kirjasta, Ruokavallankumous: Elimistömme ei ole kehittynyt käsittelemään suuria määriä puhdasta tärkkelystä. Kehoasi kiertävässä veressä on noin viisi grammaa sokeria, jos olet terve. Valkoisista jauhoista leivottu leipä, eli puhdas tärkkelys, hajoaa nopeasti mahalaukussa rypälesokeriksi ja imeytyy vereen niin, että verensokeri nousee. Suuri lautasellinen pastaa, riisiä tai perunaa voi saada yli sata grammaa rypälesokeria singahtamaan vereen.

Insuliinilla on ratkaiseva merkitys verensokerin säätelyssä, joka on kehittynyt miljoonien vuosian aikana ennen kuin aloimme syödä puhdasta tärkkelystä. Insuliini ampaisee korkeuksiin pitääkseen verensokerin pasta-annoksesta huolimatta vakaana. Mitä enemmän tärkkelystä syö, sitä enemmän insuliinia erittyy vereen. 

Insuliini on myös rasvaa varastoiva hormoni. Kun syö vähemmän hiilihydraatteja, verensokeri ja insuliini laskevat. Matala insuliini lisää rasvan palamista ja paino putoaa


Kivaa torstaipäivää!

Ansku

15 kommenttia:

  1. Näyttääpäs ihanalta tuo appelsiiniraakakakku! Olen raakaleivonnaisia maistellut Oulussa ihanassa cafe roosterissa mutta itse en ole vielä(kään) kokeillut niitä tehdä, vaikka ne sopisivat niin mainiosti gluteenittomaan ruokavaliooni...!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkään en ole vielä leiponut raakakakkuja, en vain ehdi vaikka mieli tekisi. Olenkin laittanut äidin asialle ;)

      Poista
  2. Toi kakku näyttää hyvältä! 0_0

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, sen lisäksi että se maistuu jumalaisen hyvältä, se on tosiaankin hirmu nätti! Hei nähdäänkö viikonloppuna?

      Poista
    2. Olen tulossa tapahtumiin! Tosin sinne päivätilaisuuteen ajattelin olla aika ripeä. Tuutko sä?

      Poista
  3. Meillon tuparit ensi viikolla tulossa ja mikäli vain budjetti sallii suolaisten ruokien jälkeen niin voisin kokeilla leipaista tuollaisenkin pöytää koristamaan! Joskus tulee herkkulakossa viikkoja, kun menee hiukan huonommin eikä pysty vastustamaan kiusausta (muiden järjestäessä kiusaksen), mutta sitten on hyvä jatkaa taas. Mulla on tämä viikko mennyt ihan penkin alle, vaaleaa viljaa joka päivä (työpaikka tarjonnut aamupalan) ja liikaa hiilareita. Makeisia olen maistanut yhden saksantuliaisen verran, eli ei mitenkään pahasti. Tästä noustaan taas, en kyllä aio jättää tätä projektia vaan yhteen kuukauteen!

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen! Saat sit itsekin hyvällä omallatunnolla pistellä menemään. Ja hei mahtava asenne sulla. Mä olen niin jotenkin ongelmatapaus, että jos repsahdan, homma karkaa käsistä kokonaan. Koen sen niin vahvasti, että pieleen meni, niin menköön sitten kunnolla. Pitäisi ottaa susta mallia.

      Poista
  4. Oi, että tuo appelsiiniraakakakku näyttää herkulliselta! :) En ole vielä koskaan testannut leipoa raakakakkuja, mutta tuota kakkua minun on pakko testata ja ohjeenkin nappasin nyt talteen :).
    Kivaa viikonloppua Ansku! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai nam! Voisit pyytää mut sitten maistiaiselle :D

      Poista
  5. Minähän rakastan juuri tällaista ruokaa. Olen myös maistanut Karitan ihania kakkuja. Nams

    VastaaPoista
  6. Heippa! Pari juttua pisti silmään tuosta lainatusta tekstistä. Ensinnäkin hiilihydraatit pilkkoutuvat glukoosiksi pääasiassa vasta ohutsuolessa, josta ne imeytyvät verenkiertoon (tämä sai vähän epäilemään kirjoittajan asiantuntijuutta fysiologiasta...). Lisäksi pastan, riisin ja perunan vaikutus insuliinin kohoamisnopeuteen riipppuu hyvin paljon siitä, mitä niiden kanssa syödään: rasva ja proteiinit hidastavat myös hiilareiden imeytymistä, jolloin insuliinin nousukin on hillitympi. Täysjyvätuotteissa on myös paljon muitakin terveydelle edullisia aineita, kuten kuitua, vitamiineja ja fenolisia yhdisteitä ja ne myös edistävät suoliston "hyvien bakteerien" kasvua ja olosuhteita.

    Ei siis voi sanoa, että kaikki hiilarit nostavat insuliinin hetkessä taivaisiin, vaan se riippuu myös aterian muista komponenteista. Toki karkit yms. sokeriset tuotteet ovat niitä, jotka tätä aiheuttavat ja siksi niiden välttely onkin viisasta. Kaikki sokeri on hiilihydraattia, mutta kaikki hiilihydraatti ei todellakaan ole sokeria :)

    Tsemppia sinulle sokerilakon kanssa!

    T.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset tsempistä! Sitä tarvitaankin, vaikka kolme viikkoa on jo täynnä tänään.

      Täytyy myöntää, että en ole aivan varma mitä sanaa kirjan alkuperäinen kirjoittaja on käyttänyt, koska tämä on kirja on käännettu ruotsista suomeksi. Kirjoittaja on yleislääketieteen lääkäri, joka on sittemmin perehtynyt rasva- ja hiilihydraattitutkimuksiin ja historiaan.

      Aihe on todella mielenkiintoinen ja minulla on paljon opittavaa vielä. On ollut jännä huomata, että vaikka sainkin kiitettävän arvosanan koulusta juuri näihin liittyvästä aineesta, olen huomannut että koulutus on hirvittävän suppea. Onneksi asioita voi opiskella paljon itsekin :)

      Poista
  7. Oh, voi että mua harmittaa etten päässytkään tänne hyvinvointi-iltaan!
    Hiilihydraatteja pitäisi saada ihan jaksamisen kannalta ja kannattaa vaikka pitää ruokapäiväkirjaa ja tarkistella se esimerkiksi finelin sivuilla, sieltä näkee hyvin miten se oma syöminen menee ja kuinka paljon mitäkin ravintoaineita saa. On olemassa hyviä hiilihydraatteja ja niitä huonompia, kun syö niitä hyviä ja muuten ruokailu on kunnossa, niin ei pitäisi tulla mitään ongelmia. :)

    VastaaPoista
  8. Ilta oli oikein mukava ja mielenkiintoinen :)

    Hiilareita tulee syötyä välttämättä jonkinverran, miettii esimerkiksi tomaattia. Siinä on reilu teelusikallinen sokeria. Melkein kaikessa on, joten kokonaan niden syöntiä ei voi vältää ellei sitten elä pelkällä lihalla.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!