keskiviikko 1. huhtikuuta 2015

Treenitekniikka ja palautusjuomasuositus

Seuraan kauhistuneena, kun innokas rouva puuhaa maastavetoja kuntosalilla - selkä pyöreänä, kovalla temmolla. Eikä painoissakaan ole säästelty. Riennän apuun. "Teillä selkä pyöristyi aika pahan näköisesti", sanon, ja kuvittelen vähintäänkin pelastavani kyseisen daamin treenipäivän, selästä puhumattakaan. "Joo, mä teen tällä kertaa tällaisen treenin", kuuluu vastaus. Topakka ilme kertoo ettei asiasta keskustella. Poistun vähin ääniin, ja varon enään katsomasta naiseen päin.

"Oho, siinä on melkoiset painot", tuumaan vilkaistessani kuukausia myöhemmin erään toisen treenaavan naisen kuntoilua. Daami alkaa työhön. Hän asettaa jalat smith-laitteen tangon taakse, ja kumartuu asettamaan tangon yläselkäänsä. Tanko laskeutuu alaspäin naisen samalla kumartuessa etukenoon. Näyttää hurjalta. Kuntoilija pitää palauttavan tauon, kuvittelen hänen jo lopettavan, mutta nainen lataakin tankoon lisää painoa. Ja vielä kerran lisää. Voin melkein kuulla välilevyjen pullistelevan, enkä enään pysty olemaan hiljaa. En vaikka edelliskerran nolous muistuukin mieleeni liian hyvin.

Sekunnin sadasosan ajan ehdin miettiä keskustelunavausta. Kuulen höpiseväni, "saako kysyä tästä sun kyykkytyylistä, kun tehdään niin eri tavoin, eikö sulla ota selkään?" "Ei, kun koen tämän hyväksi tavaksi itselleni", hän vastaa napakasti. "Okei..." Mumisten lähden peruuttamaan kohti omaa treenipaikkaani toivoen, että nainen kiinnostuisi asiasta kuitenkin sen verran, että lukisi edes yhden ohjeen hyvään kyykkytekniikkaan kotona. Samalla päätän poiketa hevostarvikeliikeeseen. Tarvitsen ehdottomasti silmälaput... 

Melkein poikkeuksetta näen kuntosalilla joka treenikerralla mitä kummallisempia variaatioita liikkeistä. Painoja ryskätään ja kolistellaan, viuhdotaan menemään niin että painojen lisäksi paukkuvat myös kyynärpäät ja polvet, selästä puhumattakaan. Ihmiset saapastelevat salille, ryhtyvät toimeen, mutta eivät ole kuitenkaan kiinnostuneita siitä mitä tekevät. Se kummastuttaa. Miksi tehdä jotain, jos sitä ei tee kunnolla? Harvoin esimerkiksi negatiiviseen vaiheeseen kiinnitetään huomiota, vaikka se on - hyvänen aika - puolet liikkeestä. Kiskotaan vain painopakka liikkeelle koko kropan voimalla, ja ryskätään se sitten alas. 


Olisi mielenkiintoista kuulla teidän treenitavoistanne. Heilutteletteko painoja miten sattuu, vai oletteko kiinnostuneita siitä mitä teette? Mikä treenitavoitteenne on? Entä saako asiaan puuttua, mikäli teet liikkeen väärin? Täytynee vielä mainita, että olen puuttunut muiden treeneihin vain kolmasti. En siis todellakaan ole salipoliisi, mutta jos liike näyttää oikeasti todella vaaralliselta, olen huomauttanut asiasta. Arvostan itse sitä, että muista välitetään, ja neuvotaan jos homma menee pieleen. 

Jutellaan sitten vielä vähän palautusjuomasta.

Jossain vaiheessa uskoin maidon palauttavaan vaikutukseen siinä määrin, että aina treenin jälkeen kulautin lasillisen kurkusta alas. Sitten söin aterian, joka koostui sekä hiilihydraateista että proteiineista. Varsin toimivaa toki, mutta kun treenaa aktiivisesti viikottain, on perusteltua hiukan hifistellä - ottaa kaikki irti treeneistä. Varmistaa kehitys, mutta myös palautuminen seuraavaan kertaan.

Erilaisia proteiini- sekä palautusjuomia onkin tullut maisteltua. Jokin aika sitten kiinnostuin kehon kokonaisvaltaisemmasta hyvinvoinnista, sekä puhtaammasta ravinnosta. Sen lisäksi että tihrustin kaupassa pakkausten merkintöjä tarkemmin välttääkseni turhat lisäaineet, pohdin löytyisikö luonnollisempaa vaihtoehtoa palautusjuomarintamalla. En enään halunnut juoda sekoituksia, jotka on makeutettu esimerkiksi aspartaamilla.

Lisäsin tuolloin myös raakakaakaon ruokavaliooni. Sitten houkutti yhdistää hera, raakakaakao sekä stevia proteiinijuomaksi. Näin kokonaisuus olisi mahdollisimman puhdas. Tutkiskelin netistä valikoimia, ja törmäsin Sportlifen palautus- ja proteiinijuomiin. Pakkauksen merkintä raw cacao, herätti mielenkiinnon. Epäuskoisena luin selosteen läpi todetakseni edessäni olevan sellainen yhdistelmä raakakaakaota, heraa ja steviaa, mistä olin haaveillutkin.


Sitten sain testiin Sportlifen palautus- sekä proteiinijuomajauhesekoituksia. Kuvassa näkyvä Recovery+ alkaa nyt olla lopussa ja mielipide on kehittynyt. Olen testannut palautumisjauhetta sekä veteen, että maitoon sekoitettuna.

Maitoon (kevyt, luomu) sekoitettuna maku on hyvä. Pehmeä, melkein kuin tavallista kaakaota joisi. Ensimmäinen suullinen maistuu parhaalta. Jauhe liukenee hyvin, ja tuoksukin toimii.

Veteen sekoitettuna koostumus muuttuu laimeammaksi, mutta ei missään nimessä huonoksi. Aikaisemmat juomajauheet ovat saattaneet maistua oikeasti niin pahoilta, ettei niitä tee mieli juoda. Tätä tekee. Ja jauhe sekoittuu veteenkin hyvin.

On ihan selvää, että aion käyttää tätä jatkossakin. Testauksen alla on vielä proteiinijuomajauheet, niistä lisää myöhemmin.

Liikunnallista pääsiäistä!

Ansku

13 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus :)!
    Tosiaan kaikenlaista näkee,mutta tekniikoissa ei sinänsä "pitäisi " kauheasti eroja olla ;). Temmoissa sen sijaan tottakai on . Ei ole sama asia tehdä pumppitreeniä tai voimatreeniä tai kestävyyttä :).

    Kans huomannu jotta paree olla kommentoimatta :D. Mutta joskus kun näkeehurjaa...niin käyn sanomassa jotta toi voimailijoiden sali on hyvä -Siellä saa voimailuun oikeat tekniikat5 ja tsempit jottet riko paikkojas :D.
    Mielenkiintoinen toi uusi juomasarja. Lisä postausta odotelessa siitä ;).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla :)

      Nimenomaan, tempo voi olla erilainen, ja erikoistekniikoitakin on vaikka muille jakaa, mutta tekniikan periaate tosiaan kuitenkin aina sama. Mikä/missä se voimailijoiden sali sitten oikein on? Jaiks, kuulostaa hurjalta paikalta :D

      Poista
  2. Olen itse aloittanut kuntosalilla käynnin ihan vasta - koska vuorotyölle se sopii paremmin kun muut aikaan sidotut tanssi jne tunnit. Täytyy sanoa, että melko orpo piru siellä välillä on kun on niin vähän tullut tehtyä - ja kysynkin melko suoraan ohjeita muilta jos en tiedä ja toivon että minulle sanotaan jos teen väärin (vaikka takuulla se nolottaisi). Mutta on se hurjaa jos temmotaan väärin ja hirveillä painoilla rikkoen kehoa :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On hienoa että kysyt neuvoa! Vain niin voi oppia, kun on kiinnostunut :)

      Poista
  3. Mäkin välillä kauhistelen hurjia tekniikoita, mutta en yhtään ole sellanen ihminen, että uskaltaisin ketään neuvoa.. Ehkä voisin neuvoa jotai nuoria/selkeästi aloittelijoita, mutta mm. meidän salilla on sellanen vanhahko nainen, joka on käynyt siellä vähintään yhtä pitkään kun minä (naama tullut tutuksi vuosien varrella) ja tämä nainen tekee jotain liikkeitä tooodella ouduolla tekniikalla. Olen kuitenkin todennut, että en vaan kehtaa / ei ole oma asiani asiasta huomauttaa.

    Silleen hauskaa, että kerran joku vanha nainen huomautti mun prässin tekniikasta (jalkojen asennosta). Nooh, ajatus hänellä varmaan oli hyvä, mutta monia vuosia treenanneena (korisaikoina valmentajan kanssa), tiesin, että tekniikka on kunnossa ja että jalkojen eri asennoilla voi vaikuttaa siihen mihin liike ottaa. En jaksanut alkaa kinaamaan/korjaaman, kiitin ja hymyilin vaan kohteliaasti :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin prässissä voi kans varioida aika paljon!

      Mä en huomauttele, koska en kestä jos mulle huomautellaa hahaha :D Tai no kestän, en kai muuten olisi oikeita tekniikoita oppinutkaan, ellen kuuntelemalla :)

      Poista
    2. Mä Riikka ymmärrän tosi hyvin, koska en itsekkään kehtaa puuttua, vaikka usein syytä olisi. Nämä kaksi kertaa olivatkin ihan poikkeustilanteita, koska liikkeet näyttivät oikeesti tosi vaarallisilta :D

      Joo! Mm. prässissä oliskin kaikenlaisia eri variaatioita. Mä en ole testannut niitä, koen että tarttisin jonkun seuraamaan ekan kerran vierestä, että menis oikein.

      Poista
  4. Itse aloitin salilla käymisen vasta hetki sitten kunnolla. Hommasin personaltrainerin, joka on auttanut mua niin älyttömän paljon eri tekniikkojen kanssa et nyt on helpompi keskittyä oikeasti siihen mitä tekee ja ei mee niin pieleen kaikki liikkeet. Toki se tsemppari pt vieressä on plussaa ja kehuu jopa kun tää neiti saa vihdoinkin tehtyä liikkeet kunnolla. Toivon kyllä ite jos tekisin jotain väärin, että joku vinkkaisi kuinka se kuuluisi tehdä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei mahtavaa! Mäkin haaveilen PT:stä. Vaikka olen käynyt kuntosalilla noin 12 vuotta, olisi kaikenlaista päivitettävää ja olisi kiva jos joku tarkistaisi tekniikat läpi. Uusia liikkeitä on välillä hankala ottaa treeniin mukaan yksin.

      Poista
  5. Pakko liittyä lukijaksi! Niin hyvää tekstiä ja mielenkiintoista luettavaa! Instasta löysin blogisi! Olen myös hypistellyt Recovery+ pussia kaupassa, mutta kauppaan on toistaiseksi jäänyt, kun stevia on jostain syystä sellainen maku joka ei oikein makuhermoja hivele jostain syystä. Mutta kai sen nyt rohkenee ostaa, kun niin vuolaasti kehuttiin.
    Sitten kysymys vielä. Oletko käyttänyt palautusjuomista (yleisesti) jotain muuta, kun suklaata? Hyvän treenin jälkeen tuntuu toisinaan, että suklaa on hieman tunkkainen maultaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Nöpsö! Onpa kiva että löysit tänne. Tervetuloa, ja kiitos ilahduttavasta palautteesta :)

      Suklaa on se yleisin maku jota olen testannut, mutta muistelen myös joskus testanneeni vaniljaa. En varmaankaan pitänyt, koska palasin suklaaseen. Mutta tosiaan näihin postauksessa mainittuihin verrattuna ne aiemmat suklaakokemukset oli aika huonoja. Ehkä just tunkkainen kuvaa makuja.

      Poista
  6. Itse tykkään käydä salilla hikoilemassa ja tavoitteena on kiinteytyä ja pudottaa pois muutama kilo. Koetan tehdä liikkeet oikea oppisesti ja omaa kehoani kuunnellen, koska ei ole mitään järkeä heilua kuin heinämies ja tehdä omalle kropalleen hallaa väärillä liikkeillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan. Vahinkoa tulee niin pienestä, joskus vaikka tekniikkakin olisi kunnossa, joten ihmettelen miten nämä "heinämiehet" säilyvät vammoitta.

      Poista

Kiitos kommentistasi!