perjantai 19. kesäkuuta 2015

Hyvinvointi-inspiraatio: Mona Nieminen

Tänään on juhannusaatto, mutta Peace&Style blogissa inspiroidutaan tuttuun perjantaiseen tapaan hyvinvoinnista, innostavan tyypin johdatuksella. Monella starttaa kesäloma, ja ainakin osa karkaa ulkomaille. Tällä hetkellä Malesiassa vielä hetken aikaa vaikuttava Mona Nieminen - aurinkoinen ja urheilullinen bloggaaja - kertoo vinkkinsä, miten pitää omasta hyvinvoinnistaan huolta myös ulkomailla.


Mona vastasi 12:sta hyvinvointia käsittelevään kysymykseen:

1. Mitä hyvinvointi sinulle tarkoittaa, ja miksi haluat pitää itsestäsi huolta?

Hyvinvointi merkitsee minulle sekä fyysistä että henkistä tasapainoa elämässä. Kehon hyvinvoinnin määrittelen fyysisenä terveytenä ja henkisen hyvinvoinnin mielenrauhana. Mielestäni meidän jokaisen syntymäoikeus on olla onnellinen, ja hyvinvointi on onnellisuuden punainen lanka.

2. Onko liikunta- ja ravitsemustottumksesi muuttuneet ulkomailla asumisen vuoksi?

Suurin muutos ulkomailla asumisen myötä on ollut ravitsemustottumuksissa. Suomessa asuessani teen suuriman osan aterioistani kotona, mutta täällä Malesiassa käymme vähintään kerran päivässä ulkona syömässä. Ruokavalion pääpiirteet ovat pysyneet hyvin samanlaisina kuin Suomessakin, mutta herkutteluille on ollut täällä enemmän tilaa.

3. Miten liikut ja kuinka usein?

Liikunta on aina ollut osa hyvinvointiani, ja liikun aina kehoa kuunnellen ja fiiliksen mukaan. Treenaan yleensä noin 3-5 kertaa viikossa. Rakastan erityisesti rauhallista, mutta kehoa ja mieltä haastavaa joogaa. Super hypetyksen saaneet Kayla Itsines-treenit ovat mahtava tapa saada keho kunnolla töihin. Liikunta monessa eri muodossa on aina ollut osa elämääni. Liikun voidakseni hyvin, ja olen kiitollinen että saan ylipäänsä liikkua.

4. Miten matkustaessa voi pitää omasta hyvinvoinnistaan parhaan mahdollisen huolen liikunnan sekä ravitsemuksen näkökulmasta?

Oma ruokavalioni on rajoittunutta ruokayliherkkyyksien takia, mikä aiheuttaa ajoittain haasteellisuutta matkustaessa. Mukana kannattaa aina olla omia eväitä. Itse kannan kassissa mm. manteleita ja hedelmiä. Näin vältyn verensokerin liialliselta laskulta, joka aiheuttaa omalla kohdallani ei toivottuja kiukkupuuskia ;) Herkkävatsaiselle suosittelen maitohappobakteereja, lglutamiinia ja magnesiumia reissuun mukaan. Ulkomaille muuttaessa kannattaa kärsivällisesti etsiä parhaimmat ruokakaupat, jotka tarjoavat myös luomuruokaa. Reissussa on järkevää nauttia erityisesti paikallisista antimista. Täällä Malesiassa otan esimerkiksi kaiken irti edullisista vihermehuista ja huikean hyvistä hedelmistä! Lomallakin voi syödä terveellisesti, kunhan malttaa hetken vertailla vaihtoehtoja.

Liikunta on hyvä pitää mukana reissussa. Ei sen takia että pitäisi polttaa kaloreita, vaan sen vuoksi, että voi paremmin! Vatsa toimii reissussakin, kun aamun aloittaa kevyellä kävelyllä tai joogalla. Keho rakastaa rutiineja ja matkalla niistä on vaikea pitää kiinni, joten ruokavaliolla ja liikunnalla on suuri merkitys siihen, että hyvä olo on mukana reissussakin. Jo kymmenen minuutin reippailulla voi olla suuri merkitys päivän hyvään oloon. Reissussa kuntosalia ei aina ole lähettyvillä, mutta esimerkiksi hyppynaru ei vie matkalaukussa tilaa juri lainkaan, ja sillä saa hien pintaan nopeasti hotellihuoneessakin! :)

5. Miten tsemppaisit juustonaksupussilta itsensä usein löytävää, hyvistä elämäntavoista haaveilevaa sohvaperunaa?

Kannustan yleensä ihmisiä tekemään pieniä elämäntapamuutoksia kerrallaan. Kaikkea ei kannata muutta samantien. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että elämäntapamuutokset kannattaa aloittaa ruokavaliosta sekä omasta ajattelumallista. Opettele tekemään uusia terveellisiä ruokia ja nauti ruuanlaitosta. Tee terveellistä ruokaa rakkaimmillesi ja nauttikaa siitä yhdessä. Eikä niistä juustonaksuista tarvitse luopua kokonaan. Mikäli niitä syö monta kertaa viikossa, kannattaa alkuun karsia määrä pienempään, vaikka kerta viikkoon.

Tärkeintä on mielestäni tiedostaa se, MITÄ haluaa muuttaa omissa elämäntavoissa ja ennen kaikkea, MIKSI niitä haluaa muuttaa. Seuraavalla heikolla hetkellä tiedosta oma tunteesi ja hyväksy se. Monella on tapana syödä tylsyyteen tai jonkin negatiivisen (tai myös positiivisen) tunteen varjolla epäterveellisesti. Rasvaisen tai sokeripitoisen ruuan kautta saa hetkellisen hyvän olon, ja sen avulla pääsee helposti pakenemaan tunteita. Opettele pikkuhiljaa kohtaamaan nämä tunteet ja pohdi miten voit korvata epäterveellisen syömisen jollain muulla toiminnalla, jolla saat paremman lopputuloksen. Ruokavalion korjaantuessa terveellisempään suuntaan myös mieli muuttuu paremmaksi ja olo on energisempi. Sen kautta liikunta astuu kuvioihin melkein itsestään.

Aktiivinen elämäntapa kannattaa myös aloittaa pienin askelin. Kun löytää itselleen ne mieluisimmat muodot liikkua, kuuluvat ne automaattisesti osaksi elämään. Kaikkien ei tarvitse rakastaa pitkiä juoksulenkkejä tai salitreeniä. Uskalla mennä epämukavuusalueesi ulkopuolelle ja tehdä uusia juttuja. Tanssi, hypi trampoliinilla, opettele seisomaan päälläsi - ihan mitä vain, kunhan kokeilet. Löydät varmasti itsestäsi uusia puolia ja opit pian arvostamaan liikunnan tuomaa hyvää oloa, sekä löydät takuulla liikuntamuodon joka sopii juuri sinulle.

6. Mistä ruoka-aineesta tai ruuasta et haluaisi luopua? Miksi?

Olen joutunut luopumaan niin monista ruuista ruokayliherkkyyksien vuoksi, että voisin latoa tähän hyvin pitkän listan... Onneksi rajoitukset ovat olleet pääosin väliaikaisia. Banaanista luopuminen oli aluksi kuitenkin ehkä kaikkein vaikeinta aikoinaan. Olisi myös ihan hirveää jos joutuisin luopumaan kaikesta vihreästä, kuten lehtikaalista, selleristä ja kurkusta. Saan viherjuomista niin hyvän ja puhtaan tunteen, että siitä en ihan hevillä halua luopua.

7. Minkälainen on tavanomainen, päivän ruokavaliosi?

Aamupala:
Banaanipannarit (3 valkuaista, proteiinijauho, ½ banaani, 1rkl nestettä esim. mantelimaito, kaneli, paistoon kookosöljy ja päälle mustikoita)

Välipala:
Kahvia 1-2 kuppia
1 hedelmä ja pähkinöitä
TAI riisikakku + pestoa

Lounas:
Kalaa/kanaa/tempeä ja paljon vihreitä kasviksia
Pähkinöitä tai avokadoa
Joskus lisänä myös hirssiä tai qvinoaa

Välipala:
Hedelmiä + pähkinöitä
Kananmunia (yleensä keitettyjä, joskus munakas)
Vihermehu /rakastan erityisesti selleriä ja kurkkua!) Täällä Malesiassa on ihana mehubaari nimeltä LaJuiceria
Kahvia tai vihreää teetä

Illallinen:
Kanaa/kalaa/tempeä
Paljon vihreitä kasviksia
Pähkinöitä
Vihreää teetä

8. Vältteletkö jotain ruokavaliossasi? Miksi?

Vatsani on hyvin herkkä, jonka vuoksi pyrin välttämään arkiruuassani viljatuotteita. Ruokayliherkkyydet rajoittavat ruokavaliotani erityisesti vatsani ollessa ärtynyt. En voi syödä esimerkiksi vesimelonia juuri lainkaan. Ruokavalioni on kuitenkin pääpiirteittäin hyvin monipuolinen ja silloin tällöin voin syödä mitä huvittaa ilman ongelmia vatsan kanssa, mutta liian pitkäksi venähtäneen herkuttelujakson huomaan hyvin nopeasti olossani. Maitotuotteet eivät myöskään kuulu jokapäiväiseen ruokavaliooni, ne saavat oloni tukkoiseksi. En myöskään käytä lainkaan alkoholia. Olen aina ollut alkoholille todella herkkä, ja reilu vuosi sitten lopetin vähäisenkin käytön kokonaan.

9. Miten rentoudut?

Ehdottomasti meditoimalla Se on iso osa jokaista päivääni, enkä voisi kuvitella eläväni ilman sitä. Myös lukeminen on äärimmäisen tehokas tapa rentoutua, samoin jooga.

10. Mikä on paheesi?

Olen supertempperamenttinen. Saatan tulistua nollasta sataan sekunnissa, mutta onneksi yleensä lepyn myös yhtä nopeasti. Mikäli kyse on ruuasta, niin paheeni on ehdottomasti jäätelö. Ja vielä tarkemmin, isot puolen litran jäätelöpönikät.

11. Mitä aiheeseen liittyvää haluaisit sanoa teini-ikäiselle Monalle?

Meditointi ei ole hihhulihommaa, vaan tulet saamaan siitä isomman avun mitä koskaan osaat edes kuvitella. Uskalla pysähtyä ja hengittää! Aina ei tarvitse kiirehtiä, hetkessä on hyvä olla.

12. Vielä lopuksi, hyvinvointiterveiset lukijoille? 

Muistakaa nauttia joka hetkestä ja olla armollisia itsellenne. Hyvinvointi lähtee hetkessä elämisestä. Kuuntele mitä juuri sinä haluat, ja mitä juuri sinun kehosi tarvitsee. Opettele jokin sinua koskettava hyvinvointiin liittyvä mantra ja toista sitä päivittäin muistuttaaksesi itseäsi asioista, joista saat olla kiitollinen. Itse muistutan itseäni ihanan Louis Hayn lainauksilla päivittäin. Yksi suosikkini on seuraava: I feel glorious, dynamic energy. I am active and alive.


Positiivista energiaa huokuva Mona kirjoittaa blogia, jossa aiheet risteilevät matkustamisesta kauneus- ja muotijuttuihin sekä hyvinvointiin ja sisustamiseen. Tästä pääset Monan blogiin.

Näillä eväin juhannuksen viettoon! Voikaa hyvin!

Ansku


Lue myös Saran, Martinan, Tarun sekä Noran mietteitä hyvinvoinnista aikaisemmista hyvinvointi-inspiraatiopostauksista. 

6 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Kiitos! Toivottavasti sielläkin juhannus meni hyvin :)

      Poista
  2. Taas oli kiva juttu! Pitääkin linkata myös omat lukijat kurkkaamaan juttusarja läpi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että pidit! Te ootte semmosia ihanan inspiroivia tyyppejä :)

      Poista
  3. Tää on kyllä kiva postaussarja ja tosi hyviä kysymyksiä olet keksinyt. Jospa tämä sohvaperunakin taas innostuisi juhannusherkkujen jälkeen vähän keventelemään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, lämmin kiitos palautteesta :) Ja tsempit tietenkin!

      Poista

Kiitos kommentistasi!