perjantai 26. kesäkuuta 2015

Hyvinvointi-inspiraatio: Nanna Karalahti

Kun Fitnesspäiväkirjat-sarja alkoi pyöriä tv:ssä, oli sporttinen personal trainer vielä melko tuntematon monelle. Pian tuo kaunis, positiivisuuden perikuva kietoi katsojat pikkusormensa ympärille, ja sai minut ja monet muut nauliutumaan tv:n ääreen sarjaa katsomaan.

Nanna Karalahti inspiroi pitämään huolta hyvinvoinnistaan, sekä liikkumaan ja syömään terveellisesti.

Siksi hän sopii Hyvinvointi-inspiraatiosarjaankin paremmin kuin hyvin.

Nannan sukunimi oli jutuntekohetkellä vielä Koivisto

Nanna vastasi 12:sta hyvinvointia käsittelevään kysymykseen:

1. Mitä hyvinvointi sinulle tarkoittaa, ja miksi haluat pitää itsestäsi huolta?

Hyvinvointi tarkoittaa minulle kokonaisvaltaista hyvää oloa, jota optimoin tekemällä asioita mitä rakastan, ja mistä minulle tulee hyvä tunne ja positiivinen mieli. Haluan pitää itsestäni huolta monestakin syystä, kuten mm. siksi, että tunnen nauttivani elämästä ja sen tuomista mahdollisuuksista enemmän. Kun voin hyvin, se heijastuu lähipiiriini, ja koen että se on myös voimavara läheisilleni.

2. Miten motivoit itseäsi liikkumaan ja syömään terveellisesti?

Paras motivaattori minulle liikunnan suhteen on mielen kirkastaminen ja negatiivisten asioiden nujertaminen. Terveellinen syöminen vaikuttaa myös paljon vireystasooni ja mieleeni.

3. Miten liikut ja kuinka usein?

Olen ryhmäliikuntaohjaaja, joten liikun viikottain useita kertoja, tunteja vetäessäni. Tarvitsen myös omia treenejä, että saan olla yksin musiikit korvilla, tai ystävän kanssa yhdessä, joten treenaan myös useita kertoja viikossa joko salilla tai muiden (oikeastaan minkä vain) urheilulajien parissa.

4. Vinkkisi urheilusta kiinnostuneelle sohvaperunalle? Entä miten aktiivisesti liikkuva pitää treeni-intoa yllä?

Sohvaperunalle pieni muistutus, että aloittamien vaatii vain sen yhden kerran, jonka jälkeen siitä tullut hyvä olo ruokkii jo seuraavaa. Eikä itseasiassa sitä seuraavaa kertaa tarvitse edes miettiä vielä. Tee vain se, mitä tällä hetkellä pystyt tekemään, eli ota ensimmäinen askel. Aktiivisesti liikkuvalle vinkkinä, että aseta tavoitteita ja haasta itseäsi. Pienikin tavoite lisää paljon motivaatiota!

5. Personal trainerin näkökulmasta katsottuna, mikä on kuntosalilla yleisin virhe, johon haluaisit ihmisten kiinnittävän enemmän huomiota?

Ehkä yleisin virhe saleilla on edelleen se, ettei auteta ja korjata muiden tekniikoita jos selkeästi näkee jonkun tekevän liikettä väärin. En koe että se on virhe, jos jollain on tekniikka hakusessa. Se on, ettei auteta korjaamaan sitä.

6. Mistä ruoka-aineesta tai ruuasta et haluaisi luopua?

En haluaisi luopua mistään, enkä aiokkaan luopua mistään lopullisesti.

7. Minkälainen on tavanomainen, päivän ruokavaliosi?

Syön päivässä kuusi ateriaa:
1. Puuro, kananmunia ja mustikoita
2. Riisiä ja kanaa sekä kasviksia
3. Proteiinismoothie ja omena
4. Lohisalaatti
5. Bataattia ja jauhelihaa sekä kasviksia
6. Munakas

8. Vätteletkö jotain ruokavaliossasi? Miksi?

Välttelen gluteiinia, koska minulla on positiivinen reumageeni. Tämän avulla saan pidettyä sen kurissa. Myös terveydelliset syyt suoliston kannalta pakottavat minut välttelemään viljaa ja maitotuotteita.

9. Miten rentoudut?

Ystävien ja läheisten seurassa, rauhallisessa paikassa.

10. Mikä on paheesi?

Suklaa, vaikka yritän muuttaa sitä paremmksi tavaksi raaka-suklaan avulla. Silloin sitä ei enään lasketa paheeksi!
11. Mitä aiheeseen liittyvää haluaisit sanoa teini-ikäiselle Nannalle?

Todella hyvä kysymys! :) Ehkä paras neuvo olisi, että nauti elämästä joka hetki, äläkä ikinä epäröi omia ajatuksia ja tunteitasi. Kulje kohti omia unelmia ja luota itseesi!

12. Vielä lopuksi hyvinvointiterveiset lukijoille?

Nauttikaa kesästä. Tehkää hyviä valintoja, unelmoikaa ja tehkää jotain hullua. Urheilkaa, katsokaa peiliin ja sanokaa ääneen: hitto mä olen hyvä tyyppi! :)


Syksyisiin bikinifitnesskisoihin tähtäävä Nanna Karalahti kirjoittaa blogissaan treenaamisesta, ja vinkkaa kuinka rakentaa oikeanlainen ruokavalio. Pääset lukemaan Nannan blogia tästä linkistä.

Kivaa viikonloppua, voikaa hyvin!



Lue myös Saran, Martinan, Tarun, Noran sekä Monan mietteitä hyvinvoinnista aikaisemmista Hyvinvointi-inspiraatiopostauksista!

2 kommenttia:

Kiitos kommentistasi!