perjantai 12. kesäkuuta 2015

Hyvinvointi-inspiraatio: Nora Vuorio

Neljäs hyvinvointi-inspiraatioviikko on nyt käynnissä! Toivottavasti olette pitäneet sarjasta. Jatkoa nimittäin seuraa nyt, kun personal trainerina työskentelevä bikini fitness kilpailija Nora Vuorio pääsee ääneen. Vuorio on huippukunnossa oleva yhden lapsen äiti, joka fitnesskisaamisen lisäksi myös valmentaa. Selviytyjistäkin tuttu energinen nainen voitti Martina ja hengenpelastajat-kilpailun ensimmäisen kauden.
Esitin loistavaa elämänohjetta "asioilla on tapana järjestyä" - noudattavalle Noralle 12 hyvinvointia käsittelevää kysymystä:

1 Mitä hyvinvointi sinulle tarkoittaa, ja miksi haluat pitää hyvinvoinnistasi huolta?

Hyvinvointi on suuri intohimoni. Hyvinvointi merkitee minulle fyysistä, mutta varsinkin henkistä hyvää oloa. Tiedän kuinka paremmat valinnat ravinnon, treenin ja levon puitteissa vaikuttavat jaksamiseen arjessa. Myös itsetunto ja varmuus näkyy jos ihminen voi hyvin henkisesti ja fyysisesti. Haluan olla terve ja voida hyvin. Haluan myös olla läsnä hetkessä ja nauttia arjen ja elämän tarjoamasta suuresta seikkailusta. Huonovointisena näitä hetkiä ei huomaa.

2. Miten motivoit itseäsi liikkumaan ja syömään terveellisesti?

Hyvinvointi/fitness on elämäntapani. En kyseenalaista sitä. Urheilu on pienestä asti ollut osa elämääni. Lajini kautta ravinnosta on tullut entistä merkityksellisempää. En jaksa treenata ja pyörittää arkeani jos söisin huonosti. Treeni, ravinto, lepo ja onnellisuus kulkevat kaikki käsi kädessä. Jos jokin osa-alue "falskaa", se näkyy ja tuntuu. Tavoitteeni kilpaurheilijana on korkealla ja se on paras motivaattorini. Kilpaurheilijana ei voi olla vain kisadieetillä, vaan kehitys tehdään peruskuntokaudella. Terveyden merkitys on minulle erittäin suuri. Voisi sanoa, että tieto lisää tuskaa. Kun opiskelleena tietää mitä huono ravinto, stressi ja uni voi oikeasti aiheuttaa, ei tee mieli ehdoin tahdoin antaa niille sijaa.

3. Personal trainerin näkökulmasta katsottuna, mikä on kuntosalilla yleisin virhe, johon haluaisit ihmisten kiinnittävän enemmän huomiota?

Liiketekniikat ja painojen käyttö. Painoja ei tarvitse pelätä, mikäli halutaan kehitystä. Liiketekniikan kustannuksella niitä ei ole kuitenkaan järkevää ladata. Ongelmana on monella joko liian isot painot, tai varsinkin naisilla usein liian pienet painot. Haluaisin myös muistuttaa, että näkyvistä tuloksista 80% tehdään yhteistyössä oikean ravinnon kanssa. Jos haluat kehitystä, uskalla syödä riittävästi puhdasta ravintoa.

Pieni, mutta ajoittain kurja asia salilla on salihygieenisyys. Salilla kuuluu ja pitää hikoilla - mitä enemmän, sen parempi - mutta varusteet olisi hyvä pestä jokaisen treenin jälkeen.

4. Mistä ruoka-aineesta tai ruuasta et haluaisi luopua? 

Marjoista ja värikkäistä kasviksista. Myös kaurapuuro ja kananmunat ovat top vitosessani :)

5. Minkälainen on esimerkkipäivän ruokavaliosi kisakauden ulkopuolella?

Aamupala: 60g kaurahiutaleita, 2-3 kananmunaa/valkuaista, kookosöljyä, omega 3, marjoja, c-vitamiini, kalsium citrate, d-vitamiini, Puhdistamon vihersmoothie-jauhe, ja MSM-jauhe, maca, glutaminea.

Lounaus: n. 300g perunaa/porkkanaa/bataattia, 250g kasviksia, 100g lihaa/kalaa/kanaa, kookos- tai oliiviöljyä.

Välipala: 3 isoa riisikakkua, 50g kalkkunaleikettä, hedelmiä/marjoja, kurkkua, paprikaa ja tomaattia.

Treenin jälkeinen ruoka: 70g riisiä/qvinoa, 100g kanaa/kalaa/lihaa, 250g kasviksia.

Iltapala: Kananmunia, kookosöljyä, omega3, magnesium, Puhdistamon vihersmoothiejauhe, MSM+c vitamiini, glutaminea.

Treenin aikana juon BCAA aminohappoja. Treenin jälkeen syön banaanin ja juon EAA aminohappoja. Syön mahdollisimman pian treenin jälkeen, jo salilla. Näin palautuminen pääsee heti käyntiin.

Kisadieetti ei salli poikkeuksia ruokavalioon, mutta peruskuntokaudella voin viikonloppuna syödä myös ulkona, ostaa jäätelön silloin tällöin ja juoda juhlissa lasin kuohuvaa. Haluan säilyttää terveen suhteen ruokailuun, se on minulle tärkeää. Jos ihminen kontrolloi 365 päivää vuodessa ruokavaliota, minusta sitä voi kutsua myös syömishäiriöksi. Oikealla suhteellisuudentajulla, määrällä ja ajoituksella huomioiden on tärkeää myös välillä irrottautua ruokavaliosta. Tämä myös buustaa aineenvaihduntaa ja lisää onnellisuutta, sekä motivoi normaaliarjessa syömään puhtaasti.

6. Vältteletkö jotain ruokavaliossasi? Miksi?

Maitoa. En käytä kisadieetillä maitoproteiinia. Olen huomannut sen tekevän minulle hyvää. Maito kerää nestettä ja turvottaa vatsaani. En ole tässä kuitenkaan aivan ehdoton, jotta en tee itseäni allergiseksi. Kahvissa ja smoothiessa käytän tarvittaessa kookos- tai mantelimaitoa. En kaipaa maitotuotteita. Huolehdin kalsiumin ja d-vitamiinin saannista lisäravintein aamuisin.

7. Miten liikut ja kuinka usein?

4-5 salitreeniä viikossa ja mäki/porras tai loikkatreeni kerran viikossa. Kisadieetillä mahdollisimman pieni määrä HIIT:iä (high intensity interval training=kovatehoinen intervallitreeni). Uin myös epäsäännöllisen säännöllisesti, sekä harrastan balettia kerran viikossa lajivalintani tueksi. Baletti vahvistaa ryhtiä ja syviä vatsalihaksia. Nämä ovat erittäin tärkeässä osassa lavaesiintymisessä.

Saan valmantajaltani kausisuunnitelman aina noin kuukaudeksi. Se koostuu erilaisista treeneistä, mutta myös treenien intensiteetti on määritelty (kevyt, kova keskiraskas, lepo). Noudatan sitä. Pidän joka viikko 1-2 täyslepopäivää. En treenaa koskaan tyhjällä vatsalla, edes kisadieetillä. Enemmän, ei aina ole parempi fitneksessä, päinvastoin. Olen erittäin tarkka palautumis- ja uniasioissa. Sanonta "lihas kasvaa levossa" pitää paikkansa :)

8. Miten sovitat yhteen liikunnan ja perhe-elämän?

En ole koskaan kokenut sitä haasteeksi. Tyttäreni on 12 vuotias. Hän oli ensimmäisen kerran mukanani salilla 3 viikon ikäisenä. Pienempänä piti valita sali lapsiparkkimahdollisuuden mukaan. Nykyisin hoidan treenit aamulla tai iltapäivällä, kun olen saanut valmennustyöt valmiiksi salilla. Liikumme myös yhdessä tytön kanssa. Omat treenit sovitan aina lapsen treenien mukaan, jotta pääsen viemään lapsen harrastuksiin.

9. Miten rentoudut?

Olemalla rauhassa kotona, saunoen ja lukien. Tai tapaan ystäviä extempore, ja teemme yhdessä hauskoja juttuja. Pyrin elämään hetkessä ja nauttimaan. Olen huono sopimaan vapaapäiville tarkkoja aikatauluja. Haluan antaa sijaa fiilikselle, ja ohjailla sen mukaan tapahtumia. Se on vapauttavaa ja rentouttaa. Lomilla tykkään matkustella. Matkalla ei tarvitse hoitaa arjen töitä, pyykkejä ja ruuanlaittoa jne. Saan olla vain läsnä perheelle.

10. Mikä on paheesi?

Irtokarkit. Sokeri on mielestäni pahin ravintoon liittyvä asia. Haluaisin päästä siitä kokonaan eroon. Tämä ei onneksi ole minulle suuri ongelma, mutta lasken sen kuitenkin paheeksi. Puhtaassa muodossa hiilihydraatit tosin ovat elinehto ja ehdottomasti hyvä asia, mutta puhdas sokeri ei ole.

11. Mitä aiheeseen liittyvää haluaisit sanoa teini-ikäiselle Noralle?

Kanna vastuu kaikesta mitä sanot ja teet. Kaunis käytös ja persoonallisuus huomataan paremmin kuin massan mukana meneminen.

Elä tänään, älä eilen, äläkä mieti liikaa huomista.

Uskalla olla oma itsesi, usko omiin unelmiin ja ole valmis tekemään paljon töitä niiden eteen. Kaikki unelmat on tehty toteutettaviksi. Uskalla olla rohkea, älä ohjaile elämääsi liika. Liika kontrolli ei ole koskaan hyväksi. Mikä on tullakseen, tapahtuu kyllä ilman räpiköintiä ja liikasuorittamista.

Muista olla armollinen itsellesi. Kukaan ei ole täydellinen.

12. Lopuksi vielä hyvinvointiterveiset lukijoille?

Kun oikein tarkasti kuuntelee kehoa ja sielua, ne kertovat aina jotain. Uskalla kuunnella niitä. Tee omat, juuri sinulle sopivat valinnat niitä kunnioittaen niin ravintoon, treeniin, ihmissuhteisiin, työhön rahaan ja onnellisuuteen  liittyvissä asioissa. Jokainen on ainutlaatuinen. Löydä oma hyvä olo. Luonnollisuus ja aitous on aina paras.


Nora kirjoittaa Team Nora-sivustollaan omaa blogiaan, ja samaiselta sivustolta löydät myös monipuolisia palveluita niin yksilö- ja ryhmävalmennukseen, kuin tyky-päiväänkin. Tästä linkistä pääset Noran sivuille.

Energiaa viikonloppuusi!


Ansku


Lue myös Saran, Martinan sekä Tarun mietteitä hyvinvoinnista aikaisemmista Hyvinvointi-inspiraatiopostauksista.

2 kommenttia:

Kiitos kommentistasi!