tiistai 23. kesäkuuta 2015

Kevyemmäksi neljässä päivässä

Kuluneiden kuukausien aikana olen hionut ruokavaliotani terveellisempään suntaan. Tiedättekin jo, että olen ollut - itseasiassa taidan olla edelleen - pahimman luokan sokeriaddikti ja kärsinyt monenlaisista vaivoista, aina unettomuuteen ja rytmihäiriöihin asti. Kun jätin sokerin ja höttöhiilarit pois, aloin voida huomattavasti paremmin. Iho näyttää sileämmältä, inhottavat sydämmen poukkoilut jäivät pois, vatsakin voi hyvin ja nukunpa myös yöni.

Pois jätetyt hiilarit ja sokeri piti toki korvata jollain. Maitotuotteita ja punaista lihaa alkoi kulua melko runsaasti. Sitten tuli olo, että haluaisin kehoni voivan vielä paremmin, oikeastaan kaipasin keveyttä ja puhtaampaa fiilistä. Pari viikkoa sitten jätin punaisen lihan (yhtä poikkeusta lukuunottamatta) ja maitotuotteet ruokavaliostani neljän päivän ajaksi. Keskityin kasviksiin ja hedelmiin.

Noiden neljän päivän ajan olo oli vaihteleva. Ensin särki päätä, mutta sen helpotettua olo oli hyvä, vaikkakin ajoittain tosi nälkäinen. Raskaaseen kuntosalitreenin voimat eivät riittäneet, mutta kevyt liikunta sujui.

Otin kuvia muutamista aterioistani vähän niinkuin vinkiksi muille asiasta kiinnostuneille. Mikäli sinä koet kroppasi kaipaavan juhannusherkuttelujen jälkeen pientä puhdistuskuuria, ei muuta kuin kauppalistaa suunnittelemaan. Hyvin suunniteltu kun on puoliksi tehty. Ennakoida kannattaa, ja jääkaappiin on hyvä surauttaa vaikka smoothie aina valmiiksi odottamaan, joten nälän yllätettyä voit kumota sen kurkkuusi ennen aterian valmistusta.

Vaivaa tämä vaatii, mutta palkkiona on hyvä ja kevyt olo. Vaikka kyseessä ei ollut laihdutuskuuri, lähti vyötäröltäni näiden neljän päivän aikana puolitoista senttiä, ja lantioltakin yksi.


Jos joku nyt tiedustelisi suosikkidrinkkiäni, vastaisin oikopäätä vihermehu. Sitä tuli juotua litratolkulla. Oma tämän hetken lempparini koostuu luomuomenoista (voi käyttää kuorineen), kurkusta, pinaatista/lehtikaalista, sitruunasta ja pikkupalasta inkivääriä.

Käytännössä jokapäiväinen smoothieni sisältää puolukoita, tyrninmarjoja, mustikoita, avokadoa, spirulinaa, banaania, pinaattia/lehtikaalta, kookosöljyä ja inkivääriä. Joskus ripottelen sekaan Macaa tai MSM+C-jauhetta. Tämä pirtelö on saanut vakiintuneen aamupalajuoman aseman, lähtien noista neljästä päivästä. Rahkapurkkini on väistynyt tämän elinvoimaa tihkuvan herkun tieltä.


Toinen smoothie, jota tuon neljän päivän ajan maistelin useasti, koostui tuoreesta mangosta, kookosöljystä, banaanista sekä cashew-pähkinöistä.


Tarkoitukseni oli valmistaa helppo porkkana-inkiväärikeitto, jonka lisukkeena oli kanaa. Keksin kuitenkin heittää vihermehun oheistuotteena puristuneen vihannes- ja hedelmäkuidun keiton sekaan. Ei ehkä paras ideani. Maku oli outo, ja liian voimakas. Lorottelin runsaasti kookoskermaa sekaan makua pehmentämään, ja kas! Tykkäsinkin siitä sen jälkeen. Sitten vielä tuoretta korianteria koristeeksi sekä makua lisäämään, ja avot.


Iltapalaksi maistui usein chiapudding, jonka valmistin mantelimaitoon. Päälle heittelin kanelilla maustettuja raikkaita luomuomenan paloja, pähkinöitä ja kookoslastuja. Koko komeuden alla oli vielä kasa ihanan makeaa, tuoretta ananasta. Ihan herkkua.


Alkuperäinen tarkoitus oli jättää kaurapuurokin boikottiin, mutta erään salitreenin jälkeen tuntui siltä, ettei pelkkä kasvisraaste tai smoothie riitä palautukseen. Veteen keitetty kaurapuuro kunnon voisilmällä ja mantelimaidolla toi kaivatun helpotuksen, ja auttoi palautumaan.


Vaikka normaalisti syön porkkanaa vähänlaisesti, tuon neljän päivän aikana sitä kului. Joko sellaisenaan kuorittuna tai usein raasteena. Inkivääri ja porkkana käyvät hyvin yhteen, mutta varotuksen sana lienee paikallaan: inkivääri on hirmu vahvaa, joten allaolevassa kuvassa näkyvä määrä oli hiukan liikaa.


Tälläkin hetkellä suosikkiherkkuni paikkaa pitää chiapudding uuniomenalla. Mantelimaitoon tehty chiavanukas kelpuuttaa mielihyvin parikseen pehmenneitä omenanlohkoja, jotka ennen uuniin laittoa on sivelty voilla. Päälle ripaus kanelia, ja lautaselle. Kylkeen pikkukauhallinen kookoskermavaahtoa ja muutama pähkinä päälle, niin herkku on valmis. Kookoskermavaahto kannattaa valmistaa jääkaappikylmästä kookoskermasta ja sitä voi halutessaan makeuttaa stevialla.


Avokadoa kuluu meillä kilotolkulla. Niin myös noiden neljän päivän aikana. Avokado sopii äärettömän hyvin salaatteihin, ja lisää purutuntumaa löytyy lisäämällä salaattiin siemeniä. Iduista saat vitamiinien lisäksi myös kivennäis- ja hivenaineita. Lisärasvan toivossa lorottelin - lorotan edelleen - extraneitsytoliiviöljyä salaatin päälle.


Minusta kana on jotenkin tosi tylsän makuista, ellei sen päällä ole esimerkiksi sulatettua emmental- tai aurajuustoa ja sinappia. Juustoa meidän jääkaapissa pari viikkoa sitten ei ollut lainkaan, mutta aamupalapekonia oli jäänyt. Kieräytin sellaisen kananfileen ympärille makua tuomaan. Toimii.


Kuvissa esiintyvien keveiden annosten lisäksi maistui kala sekä höyrytetyt kukka- ja parsakaalit, mutta ne eivät ehtineet valokuvaan asti. Vihreää teetä tuli litkittyä litratolkulla, ja vedenjuontiinkin kiinnitin aiempaa enemmän huomiota.

Ostolistalta löytyi siis:

Ituja, salaattia, pinaattia, paprikaa, korianteria, tomaattia, avokadoa, kukka- ja parsakaalia, persiljaa, porkkanaa, kurkkua, inkivääriä, omenaa, ananasta, mangoa, banaania, sitruunaa, mustikoita, puolukoita, tyrninmarjoja, spirulinaa, kookosöljyä, extraneitsytoliiviöljyä, erilaisia pähkinöitä, kookoskermaa, mantelimaitoa, vihreää teetä, kanaa, kalaa sekä kananmunia.

Sitten ei muuta kuin keveämpää ja puhtaampaa oloa etsimään!

Ansku

22 kommenttia:

  1. No johan on lista! Vaatii varmasti aika paljon työtä ja mulla on vielä piiitkä matka näin puhtaaseen ruokavalioon, mutta hyvää vauhtia ollaan jättämässä höttökamat pois ja siirtymässä puhtaampaan ruokaan. Juhannus meni ihan penkin alle, mutta siitä sai taas uutta puhtia jatkaa alkanutta reeniä ja syömistapojen muutosta. Vielä kun löytäisin sen oman luottosmoothieni!

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaati tosi paljon suunnittelua ja vaivannäköä, eli siihen kannattaa varautua, ja niinkuin kirjotinkin, suunnittelu tosiaa kannattaa :D

      Poista
  2. Ihania ruokia, nam. Mua niin harmittaa, ettei avokado ja mun masu tykkää toisistaan, se olisi niin huippuruoka maultaan kuin ravintoarvoiltaankin. Sama juttu banskun kanssa, möh. Hei kuinka monta ruokalusikallista kippaat chiaa tuollaista puddinkia varten? Päiväannokseksi kun suositellaan sitä yhta, max. kahta, mutta kahdellakin tulee ihan onnettoman pieni setti... :O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Outs! Olisi kyllä aika järkkyä jos avokado ja banaani olisi kiellettyjen listalla. Sortuisin varmaan karkkiin kostoksi :D

      Mä en juuri ole suosituksista piitannut, vaan annan mennä fiiliksen mukaan chian siementen suhteen. Ihan tarkkaa annosta en edes tiedä, valuttelen mukavan määrän mantelimaitoon, ja tsekkaan koostumuksen. Jos on liian paksua lisään maitoa ja toisinpäin. Kahdelle teen kuitenkin, ja varmasti menee suositusten yli.

      Poista
  3. Nam! Kiva postaus! Tuli tarpeeseen nämä terveellisemmät reseptit ja kuvat ruokailuista näin juhannuksen jälkeen.. Itselläkin tavoitteena nyt skarpata syömisten kanssa. Pienenä toiveena; voisitko joskus tehdä postauksen terveellisimmistä välipaloista? Treeniä edeltävät/jälkeen syötävät ateriat kiinnostavat yhtä lailla. Mukavaa kesän jatkoa sinulle! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Ja kiitos postausideasta. Toki voin toteuttaa tällaiset jutut :) Tsemppiä sulle syömisten kanssa. Hyvä siitä tulee :)

      Poista
  4. Hyvä lista hei! ja ruoatkin näyttävät todella herkullisilta!
    Tosi hyödyllinen postaus - tykkäsin! :)

    ❀Cinderella Days❀

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, kiva että jätit kommenttia :)

      Poista
  5. Nams, slurrrppps mitä herkkuja! Tästä ideoita seuraavalle kauppareissulle :)

    VastaaPoista
  6. Ihanan näköistä omg! Ps. Katso, mitä löysin. Since toukokuun 1. :D http://www.lily.fi/blogit/sarcastic-shoe-lover

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha! Kiitos vaan!

      Sori, nyt ei tää blondi tajua pointtiä??

      Poista
  7. Kehitin itselleni juhanuksen jälkitunnelmissa näppärän ruokamyrkytyksen (onneksi vain minä eikä kukaan muu perheestä) nyt kiukuittelevan vatsan kanssa 4 päivää painiskeltuani tämä postaus on niin äärettömän inspiroiva. Ehkä universumi puhuu minulle juuri nyt Sinun kauttasi <3 kiitos tästä inspiksestä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No varmasti! Ihanaa edustaa vaatimattomasti universumia ;) <3

      Poista
  8. Hyviä vinkkejä. Vihersmoothie on minulla vielä kokonaan testaamatta, muutoin näyttää aika tutulta nämä ateria vs omani.

    VastaaPoista
  9. Voi että kun mä olen niin laiska, höhöö :)
    Ihanalta näyttää (ja varmasti maistuu), mutta voin kuvitella etten jaksaisi sitten kuitenkaan nähdä noin paljoa vaivaa. Söisin kyllä jos joku toisi valmiina pöytään! Terkuin hän joka söi eilen illalliseksi mikropitsaa koska se laiskotus :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin olin ennen, mutta sitten aloin opiskella lisää ravitsemusta, enkä söisi mikropitsaa kuin äärimmäisessä hädässä :D :D

      Poista
  10. Siis nyt tuli juuri mulle tehty postaus! Olo on niin turvonnut ja silti päässä pyörii vaan, että nyt ärrälle ostamaan Fazun sininen...Onneksi en ole vielä sortunut vaan päivä on mennyt kasvislientä ja riisikakkuja syödessä. Huomisella kauppareissulla ostankin sitten sun suositusten mukaisia tarvikkeita ja aloitan puhdistuskuurin hieman oikeaoppisemmin :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!