perjantai 10. heinäkuuta 2015

Hyvinvointi-inspiraatio: Vilma Peltonen

Olen joskus kuullut sanonnan, ettei kauneus ja viisaus asu samassa päässä. Hölynpölyä. Sen todistaa kaunis, fiksu ja kantaaottava ammattibloggaaja, malli ja valokuvaaja Vilma Peltonen. Nainen, jonka määränpää on kokonaisvaltainen hyvinvointi. Tänä perjantaina tutustumme luonnollisen upean Vilman hyvinvointimietteisiin.


Upea Vilma kertoo, että hänen suurin tavoitteensa on inspiroida itseään ja muita tavoittelemaan unelmiaan, elämään rohkeasti, kuuntelemaan sydäntään ja suunnistamaan kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia. Näin hän vastasi 12:sta kysymykseen:

1. Mitä hyvinvointi sinulle tarkoittaa, ja miksi haluat pitää itsestäsi huolta?

Hyvinvointi merkitee minulle elämäntapaa ja intohimoa. Jotain tavoittelemisen arvoista ja kiinnostavaa. Hyvinvointi on minulle sitä, että on hyvä olo, pääsääntoisesti positiivinen fiilis ja on sinut itsensä kanssa. Haluan pitää itsestäni huolta, koska se vaikuttaa minäkuvaani ja itsetuntooni. Mielestäni itsestään on pidettävä huolta, jotta voi pitää huolta muistakin.

2. Miten liikut, ja kuinka usein?

Matkustan paljon ja liikkumiseni vähän vaihtelee sen mukaan. Pyrin urheilemaan kuusi kertaa viikossa monipuolisesti. Tanssi ja voimistelu ovat lähinnä sydäntäni, mutta tällä hetkellä teen niitä vain itsekseni, omaksi ilokseni. Treenaan kuntosalilla, juoksen ja teen kotitreenejä (mm. Kayla Itsinesin ohjelmalla) sekä joogaan.

3. Lempiliikkeesi kuntosalilla?

Hmm... Ensimmäisenä tulee mieleen askelkyykyt painoilla, joten sanon sen. Käytä paljon vapaita painoja ja vähän laitteita. Jostain syystä tykkään myös tosi paljon ojentajapunnerruksesta ylätaljassa.

4. Minkälainen on suhteesi kehonhuoltoon?

Minulle kehonhuolto ei ole koskaan pakollinen paha, päinvastoin. Rakastan rauhallista joogaa, venyttelyä, liikkuvuusharjoituksia yms. Varmasti voimistelutaustani vaikuttaa tähän. Meillä on tapana venytellä elokuvan ääressä yhdessä poikaystäväni kanssa, ja annamme vuorotellen myös hierontoja, joten kehonhuolto tulee minulta aika itsestään. Kuuntelen muutenkin kroppaani ja pidän lepopäivän kun siltä tuntuu. Vähintään kerran viikossa.

5. Miten tsemppaisit juustonaksupussilta itsensä usein löytävää, hyvistä elämäntavoista haaveilevaa sohvaperunaa?

On tärkeää ajatella tätä hetkeä pidemmälle ja ymmärtää, että kiusauksen välttäminen tuo todennäköisesti enemmän nautintoa kuin juustonaksujen nakertaminen. Jos syö vaikka dippivihanneksia, voi nauttia syömisestä, ja jälkikäteenkin on hyvä olo. Kun kerran pystyy hyvään valintaan, siitä tulee niin itsetyytyväinen olo, että se kannustaa jatkossakin. Hetken kestävä mielihalujen tyydyttäminen ei usein ole sen arvoista, paitsi silloin, kun erikseen on tietoisesti päättänyt niin. Silloin ei morkkista tunnetakkaan. Kannattaa panostaa laatuun määrän sijaan, ja yrittää luoda hyviä tapoja yksi kerrallaan, koska itsekuri ja tahdonvoima eivät riitä yleensä loputtomiin.

Täytyy myös sisäistää, että terveellisissä elämäntavoissa ei voi epäonnistua, kuten dieeteissä, joita en kannata. Terveellisiin elämäntapoihin kuuluu myös herkuttelu. Jos siis "repsahdat", nauti herkuistasi. Ajattele, että syöt vain niin paljon kuin todella maistuu hyvältä, koska voisit syödä uudestaan vaikka seuraavana päivänä. Kyse on tasapainosta ja siitä, että korvaa yksi kerrallaan huonoja valintoja hyvillä. Terveellisesti eläminen ei ole projekti vaan elämäntapa. Siksi suosittelen opettelemaan terveellisen, mutta hyvänmakuisen ruuan valmistusta. Laihduttamisen ja kaloreidenkin sijaan kannattaa mielestäni ajatella, miten voi ravita kehoa hyvin. Hyvä ravinto parantaa myös hiusten-, ihon ja kynsien kuntoa, sekä lisää energiaa ja suorituskykyä. Mieti miksi juuri sinä haluat paremmat elämäntavat. Kirjaa syyt ja tavoite ylös. Tieto on yksi parhaista motivaattoreista. On huomattavasti helpompaa motivoida itseään valitsemaan paremmin, kun tietää miksi jokin asia on hyvä, tai huono terveydelle.

Aloita pienestä. Mene edes kymmeneksi minuutiksi ulos reippailemaan. Huomaat, että kun on saanut itsensä ylös, aikaa on helppo pidentää. Toisaalta, kymmenen minuttiakin on parempi kuin ei mitään :)

6. Minkälainen on tavanomainen, päivän ruokavaliosi?

Aamiaiseksi on yleensä kahta näistä: kaurapuuro marjoilla, kananmunia, hedelmiä tai proteiinipitoinen smoothie tai pannukakku. Vihreää teetä tai kahvia.

Lounaaksi salaattia, kasviksia, lihaa tai kalaa. Joskus syön ruokaisan smoothien.

Välipalaksi juon kahvilassa Cafe Americanon soijamaitotilkalla. Syön usein myös porkkanoita, hummusta, pähkinöitä, siemeniä ja hedelmiä välipalaksi.

Iltaruuaksi valitsen esimerkiksi kvinoaa, riisiä tai linssejä sekä äyriäisiä tai sieniä.

Juon päivän aikana 2-3 litraa vettä ja syön ravintolisiä.

Jälkiruuaksi nautin ehkä raakasuklaata tai palan luonnonmukaista välipalapatukkaa.

7. Mistä ruoka-aineesta tai ruuasta et haluaisi luopua? Miksi?

Palkokasveista. Ne eivät aina sovi vatsalleni, mutta syön välillä hyvinkin kasvispainotteisesti ja ne ovat hyviä proteiininlähteitä. Pidän myös kovasti papujen ja kikherneiden mausta ja koostumuksesta. Toinen on hedelmät. Niitä kritisoidaan välillä hedelmäsokerin vuoksi, mutta silti syön monta hedelmää päivässä. Pyrin suosimaan marjoja, ja pidän hedelmien määrän enintään kolmessa per päivä. Mutta en saa koskaan hedelmistä tarpeekseni! ;)

8. Suositko superfoodeja tai ravintolisiä?

Kyllä. Bloggauksen ja mallintyön lisäksi olen Puhdistamon sosiaalisenmedian vastaava, ja sitä kautta superfoodit kuuluvat elämääni joka päivä. Toisaalta kiinnostuin niistä jo kuusi vuotta sitten, ja ne ovat olleet osa ruokavaliotani jo pitkään. Ravintolisiä käytän myös. Esimerkiksi sinkki ja D-vitamiini ovat minulle ihan must. Myös b-vitamiinilisää, magnesiumia ja hius/kynsilisää sekä omega-3 otan usein.

9. Vältteletkö jotain ruokavaliossasi? Miksi?

Lisäaineita ja eineksiä. Tuore ruoka on niin paljon parempaa ja ravintorikkaampaa. Lisäaineiden yhteisvaikutuksia ei mielestäni ole tutkittu tarpeeksi, ja onhan esimerkiksi aspartaamilla todettu olevan selkeitä haittavaikutuksia. Maitotuotteita, gluteiinia ja sokeria välttelen myös, koska voin paremmin ilman niitä. Pääsääntöisesti kuuntelen kehoani, ja syön mitä mieli tekee. En siis ole ehdoton, ja syön kaikkea, mutta edellämainittuja korvaan mielelläni paremmilla vaihtoehdoilla.

10. Miten rentoudut?

Lukemalla, urheilemalla ja katsomalla elokuvia. Myös kuvankäsittely ja valokuvaaminen on rentouttavaa silloin kun ei ole kiire. Ylipätään luova ja visuaalinen tekeminen rentouttavat minua.

11. Mitä aiheeseen liittyvää haluaisit sanoa teini-ikäiselle Vilmalle?

Hih, sanoisin paljon asioita nuorelle Vilmalle hyvinvointiin liittyen, mutta toisaalta kaikesta on oppinut. Ehkä sanoisin, että opit kaikesta ja vastoinkäymiset, epäonnistumiset, haasteet ja negatiiviset kokemukset vahvistavat sinua ja saat niiden kautta ymmärrystä. Se on tärkeää tulevassa elämässäsi ja muokkaa sinusta sellaisen kuin olet. Sanoisin ehdottomasti myös, että älä stressaa niin paljon tulevasta ja siitä kelpaatko -löydät kyllä paikkasi, unelmiesi miehen rinnallesi ja työn jota rakastat.

12. Vielä lopuksi hyvinvointiterveiset lukijoille?

You`re braver than you believe, stronger than you seem and smarter than you think. Ajatus on Nalle Puhin, mutta uskon vakaasti, että aliarvioimme itseämme ja olemme itsemme suurimpia esteitä olemalla niin itsekriittisiä. Haluan ennenkaikkea kannustaa muita unelmoimaan ja tavoittelemaan rohkeasti omia unelmiaan. Sinussa on potentiaalia paljon enemmän kuin uskotkaan. Be good to yourself <3
Englannissa asuva Vilma Peltonen kirjoittaa palkittua hyvinvointiblogia, josta löydät ravitsemuksestakin kiinnostuneen naisen juttuja niin onnellisuudesta, liikunnasta ja ravitsemuksesta, kuin filosofiastakin, satunnaisia muotituulahduksia unohtamatta. Pääset blogiin tästä.

Hyvää viikonloppua, voikaa hyvin!

Ansku


Lue myös Saran, Martinan, Tarun, Noran, Monan, Nannan sekä Karitan mietteitä aikaisemmista hyvinvointi-inspiraatiopostauksista!

6 kommenttia:

  1. Vilma on kyllä kaikin tavoin aivan mielettömän upea, mutta niin olet sinäkin Ansku <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi nenä, tulee punastustilanne! Kiitos <3

      Poista
  2. Mielenkiintoista luettavaa. Kiitos tästä. Hyvää viikonlopun jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, kiitos! Ihanaa viikkoa sinne Anneli :)

      Poista
  3. Vilma on kyllä niin ihana! :) Suhtautuu elämään sopivan rennolla asenteella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä! Siitä rentoudesta pitäisi ottaa itsekin mallia.

      Poista

Kiitos kommentistasi!