sunnuntai 20. syyskuuta 2015

Lisää liikuvuutta ja elastisuutta kroppaan

Torstaiaamuna löysin itseni keskeltä värikästä joukkoa, aivan Helsingin ytimestä, kun lähdin testaamaan putkirullausta monen muun aiheesta kiinnostuneen tavoin. Ollaan rullan kanssa vanhoja tuttuja - hommasin omani kun fysioterapeutti moista ihmepötkylää noin vuosi sitten suositteli selkävaivoja helpottamaan. Auttaa kuulemma hyvinkin moneen vaivaan: jos tuntuu ettei lihas kehity, se voi johtua kiristyneistä lihaskalvoista. Selän ja niskojen kiputilat hellittävät putkirullauksen ansiosta ja auttaapa rullailu myös palautumaan treenistä. Jotkut käyttävät putkirullaa myös lämmittelyyn ennen harjoitusta. Yksinkertaisesti, rullaus elvyttää lihaskalvoja, ja lisää niiden elastisuutta.


Monipuolinen kapistus, ja äärimmäisen oivallinen apu lihashuoltoon. Putkirulla ei korvaa kokonaan käsin tehtyä hierontaa, mutta sen avulla voin pidentää käyntien väliä, ja säästän rahaa. Tälle viikolle kehonhuoltoa siunaantui peräti kahdelle päivälle, kun ensin keskiviikkona rullailin pt:ni kanssa, ja sitten vielä torstaina Casallin tilaisuudessa.

Lisäksi tutustuin uuteen kapistukseen. Hierontapalloon. Siinäkin on sellainen väline, jonka hankintaa voin suositella sinulle siellä tietokoneen ruudun takana. Tai puhelimen. Tietokoneiden ja puhelinten käyttö kun tuntuu ranteissa. Hierontapallolla on näppärä pyöritellä ranteita - itse tunsin peräti pieniä sähköiskun tapaisia tuntemuksia, kun pyröttelin käsiä nystyräpallon avulla. Myös maastavedot ja ylätalja saavat kädet huutamaan hoosiannaa, joten tarpeeseen tuli.

Ja vielä yksi juttu. Ei luulisi, että hierontapallolla jalkapohjien pyörittelyn jälkeen kiristys takareisissä vähenee, mutta niin vain kävi. Runsaasti liikkuvien jalat joutuvat rasituksen kohteeksi - samoin paljon työkseen seisovien - ja hierontapallon pyörittely jalkapohjan alla rentouttaa, ja venyttää jalkapohjan lihaksia sekä kalvoja, ja helpottaa näin kireyksiä. Myös pakaroille pallo käy myös loistavasti, koska rulla ei pääse pureutumaan sinne yhtä hyvin. Oikein yllätyin miten jumpatissa oma peräni olikaan! Pakarahieronnan jälkeen takapuolen lihas tuntui jännästi ilmavalta.

Tänään en ehdi kehoani huoltaa, lähden tuotapikaa tekemään kymmenen tunnin työvuoroa, mutta huoltakaa te ketkä voitte. Kivaa sunnuntaita!

18 kommenttia:

  1. Meidänkin salilla on näitä tunteja, hyvä on tuo rulla! Tsemppiä pitkään sunnuntaivuoroon! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaipailinkin just sitä, että pääsisi rullailemaan tunnille, koska itse on jumiutunut vaan tiettyihin liikkeisiin. Nyt opin uuttakin :)

      Kiitos, ja mukavaa sunnuntaita sinne!

      Poista
  2. Tuota putkirullausta minäkin haluan kokeilla ja pitääpä ehkä testata tuo pallokin. Kävisiköhän tuon putken tilalle näin ensihätään rullalla oleva retkipatja..? Taidanpa testata :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mikä ettei, jos se vaan pyörii ja sillä saa tarpeeksi tuntuman, eli ei ole ihan liian pehmeä :)

      Poista
  3. Putkirulla on itsellänikin mutta kovin vajaalla käytöllä - pitäisi ryhdistäytyä ja kaivaa se taas esille. Samoin hierontapallot ovat tuttuja - ja itse käytän omaani juuri esim. jalkapohjia aktivoimaan. Sen viime syksyisen jalkaleikkaukseni jälkeen oli todella tarpeen! Ja hierontapallolla on myös kiva hieroa toisen niska/hartiaseutua;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noni, rulla esiin ja sen kanssa sunnuntai-iltaa viettämään :D

      Poista
  4. Kuulostaa hyvältä tuo rullailu. Oma kroppa pysyy kyllä kunnossa venyttelylläkin, mutta toi vois olla kivaa vaihtelua.

    Suloista sunnuntaita !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä vain, ja täydentäisikin venyttelyharjoituksia :)

      Poista
  5. Hyvältä ja tehokkaalta kuulostaa tuo rullailu. Minulle ihan uusi juttu. Varmasti kivaa vaihteluakin normaaliin jumppaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta sitten vain rulla- ja pallokaupoille ja kehoa huoltamaan. Suosittelen vahvasti :)

      Poista
  6. Minulla on kotona tuollainen rulla ja sillä on ihana työpäivän jälkeen rullailla niskoja ja yläselkää edes jonkin verran! Hierontapallona käytän tennispalloa, sillä saa myös mukavan tuntuman yläselän lihaksiin joko lattialla tai (jos et ole ennen kokeillut niin kovalla) seinää vasten. Olen yrittänyt netistä bongailla putkirullaliikkeitä ja kyllä niitä sieltäkin ihan hyvin löytyy jos haluaa kotona rullailla. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo netistä youtubesta minökin ekat rullausohjeet aikanaan katsoin, kun lähdin liikkeelle. Onneksi on netti ;)

      Poista
  7. Kymmenen tunnin työvuoro, huh, huh. Kuin sie jaksat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No just nyt vähän huonosti kun on niin väsynyt, mutta ei ole vaihtoehtoakaan :)

      Poista
  8. Toi on hyvää jumppaa, se tunne tunnin jälkeen! Hei ja voitit arvonnassa käsintehdyn upean tuoksuisen saippuan. Laitathan minulle yhteystietosi, kiitos :)

    VastaaPoista
  9. En oo koskaan kokeillu tai ees kuullu koko jutusta. Nyt kyllä heräsi mielenkiinto :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noni, hienoa! Suosittelen ehdottomasti testaamaan tätä :)

      Poista

Kiitos kommentistasi!