sunnuntai 18. lokakuuta 2015

Herkullisin ja terveellisin aamiainen viikonloppuaamuihin


Se on maukas, se on helppo valmistaa, täynnä hyviä ravintoaineita ja mikä parasta, lihottavat hiilihydraatit puuttuvat! 

Uunissa valmistettava munapaistos on helppo varioida omaan makuun sopivaksi. Me olemme herkutelleet äärimmäisen iisillä munan, parsakaalin sekä emmentaljuuston yhdistelmällä jo monena aamuna, mutta tänään meidän mestarikokkimme heitti luovuuden peliin ja tuloksena on ruokaisa lohi-pinaatti-chilivuoka näin rauhallisen sunnuntain kunniaksi. 

Kahden nälkäisen tai neljän pikkunälkäisen munapaistos valmistui näin: 

Ainekset: 
6 kananmunaa
Loraus (noin 1 dl) luomu punaista maitoa 
200g lohta (me käytimme kypsää)
60g tuoretta pinaattia
Kourallinen emmentaljuustoa
½ chili pilkottuna
Mustapippuria

Laitan uuni lämpenemään 175 asteeseen. Sekoitan munat ja maidon, lisään mustapippuria sekä chilin. Asettelen voideltuun vuokaan lohenpalat ja niiden päälle pinaatit. Kaadan komeuden päälle munamaitoa ja ripottelen päällimmäiseksi juustoraasteen. Paistan uunissa noin 20 minuttia tai kunnes keskusta on hyytynyt ja pinta on kauniin kullanruskea. 


Rentoa sununtain jatkoa!

29 kommenttia:

  1. "lihottavat hiilihydraatit", ihanko oikeasti :D Hauska resepti, mutta jos nyt ei kuitenkaan ihan höpöjä puhuttais! -S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haluaisitko vähän avata, että millä mekanismilla ne hiilarit lihottaa? -S

      Poista
    2. Kyllä ne hiilarit on paljon lihottavampia kuin vaikkapa kasvikset. Tämä asiaa selviää ihan kaloritietoja katsellessa, ei siinä sen isompaa mekanismia tarvita! :D

      Mutta Ansku, ihan huippu ohje, ihanan simppeli. Mä niin koitan tätä! Kiitos! <3

      Poista
    3. Hiilihydraatit nostavat verensokeria. Tarvitaan insuliinia jotta verensokeri laskisi. Insuliini kuitenkin auttaa varastoimaan rasvaa kehoon, lopputuloksenaan lihominen. Tarpeeksi liikkuvilla ihmisillä sokeri menee heti käyttöön, eikä se ehdi varastoitua rasvakerroksena, mutta aika harva meistä kuitenkaan liikkuu tarpeeksi. Esim. liikkuvalla ihmisellä sokeri varastoituu lihaksiin josta se otetaan sitten käyttöön. Vähän liikkuvilla lihaksiin ei enään mahdu, on pakko ottaa muut varastointipaikat käyttöön, eli rasvavarastot paisuu.

      Poista
    4. Niin ja hei Reetta ollos hyvä, maistuvia munahetkiä :D

      Poista
    5. Siis insuliinin yhtenä tehtävänä on varastoida glukoosia verestä eri varastoihin, joista rasvakudos on viimeinen vaihtoehto. Sitä ennen glukoosia varastoidaan mm maksaan, lihaksiin sekä aivojen käyttöön. Rasvaksi keho ei mielellään varastoi hiilihydraatteja siitä johtuen, että se on energian käytön kannalta työläs prosessi, jossa energiaa menee noin 10% hukkaan. Rasvalla sen sijaan ei ole muuta varasto muotoa, ja koska sen metabolinen prosessointi rasvakudokseksi on edullista, ylijäämä energia rasvasta menee nimenomaan vain rasvakudokseen. Tämän lisäksi rasvassa on yli tuplasti kilokaloreita, eli energiaa hiilihydraatteihin nähdän. Ei mitään raketti tiedettä tuo lihominen, vaan "energia määrän pysyvyden luonnonlaki". -S

      Poista
    6. Kyllä, rasvakudos on se viimeinen, mutta kuten huomaamme kun katsomme ympärillemme, aika monella jää ne muut varastot täyteen(koska eivät liiku tarpeeksi syödyn hiilarin määrään nähden) ja tuloksena on lihominen. Lihominen ei tosiaan ole rakettitiedettä, olen samaa mieltä.

      Poista
    7. Mutta kysymyshän oli tässä siitä, että hiilihydraatit lihottaisivat. Vaikka ei hiilarit ole lihomisen syynä sen kummemmin kuin mitkään muutkaan energian lähteet. Kysehän on kuitenkin kaloreista. Se tässä ihmetyttää.. -S

      Poista
    8. Meillä on tässä nyt selkeä näkemysero. Mun kantani mukaan hiilarit, eli sokeri lihottaa, juuri sillä mekanismilla minkä tuossa aikaisemmin kirjoitin.

      Poista
    9. En ymmärrä miten joku edelleen voi olla näin tietämätön asioista. Eihän ne hiilihydratit todellakaan itsenään lihota, vaan se energiamäärä minkä suuhunsa pistää.Tästä saisi sen kuvan, että jos syö hiilihydraattipitoista ruokaa vaikkapa 1500kcal arvosta päivässä ja rasva- ja proteiinipitoisia ruokia 2500kcal arvosta, niin siltikin hiilarit lihottaisi tässä tapauksessa enemmän? Toki on terveellisempää syödä terveellistä ruokaa MONIPUOLISESTI, kuin vetää ainoastaan pussillinen pullia päivässä, mutta siltikään se ei itsenään vaikuta lihomiseen, vaan se määrä. Monesti ihmisillä menee sekaisin se, että elimistö tarvii pyöriäkseen myös hiilihydraatteja, eivätkä ne ole todellakaan pahasta jos ne osaa valita oikein ja niitäkin syö kohtuudella kuten kaikkea muutakin. Jos on lukenut ravitsemustieteistä, pitäisi ymmärtää kohtuus kaikessa ja tulisi pohtia hieman tarkemmin tälläisiä väittämiä ennen kuin niitä viljelee ympäriinsä.

      Poista
    10. hehhehheh, hiilaria niissä kasviksissakin on lapset rakkaat.

      Poista
    11. Kyllä. Tomaatissa muistaakseni sokeria on noin teelusikallisen verran.

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Ole hyvä! :)Sunnuntai-illan jatkoja!

      Poista
  3. Mullakin hieman pomppas silmään tuo lihottavat hiilihydraatit, aivan kuin se olisi koko totuus. Jokainen toteuttakoon hyväksi katsomaansa ruokavaliota ja sitä mikä omiin elämäntapoihin sopii ja mikä itselle tuntuu hyvältä. Mutta eikö se, miten paljon ja miten monipuolisesti syö ja ennen kaikkea, miten paljon liikkuu vaikuta siihen lihomiseen. Tuntuu, että syömisestä on tehty rakettitiedettä. Toki jos mässää pelkkää pullaa, karkkia ym. makeaa tai roskaruokaa liikkumatta, on hyvin todennäköistä että lihoo. Hiilarit osana muuten terveellistä ruokavaliota...en nää siinä ongelmaa. On ihmeellistä, että henkilöt, joilla ei ole ravitsemustieteen koulutusta, voivat ilmaista faktana tuollaisen asian. Mielipide ja fakta, ne on kaksi eria asiaa.

    -Kati-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Entä jos olisin käyttänyt sanaa terveelliset hiilihydraatit? Tai herkulliset? Tärkeät? Aina joku olisi eri mieltä. Minä halusin alleviivata että kyseessä on ruoka, joka ei sisällä hiilihydraatteja(ei niitä, näitä eikä noita) ja herättää ihmisiä miettimään asiaa. Jokainen saa toteuttaa ihan sitä ruokavaliota, jonka parhaaksi katsoo, niin kuin sanoit. Annathan siis minunkin tehdä niin? Minun näkemykseni ja oppieni mukaan hiilihydraatit ovat lihottavia sillä mekanismilla jonka avasin jo ylemmäs kommenttilaatikossa. Minun mielestäni hiilarit osana liikunnallista elämäntapaa on ok. Entä jos väitän että seepralla on raidat? Voinko sanoa niin, vaikka en ole asiantuntija? Seeproista en ole lukenut, ravitsemuksesta olen koska se on intohimoni. Opiskelen jatkuvasti lisää.

      Poista
  4. Ravitsemustieteen opiskelijana pakko huomauttaa, että kananmunia ei suositella syötäväksi enempää kuin 2-3kpl viikossa, jo ihan sen LDL-kolesterolia nostavan vaikutuksen takia. Tuosta annoksesta kahdelle ihmiselle tulee jo viikon kananmunat, eli ei tosiaan kannata usein tehdä tällaisia kolesterolipommeja :) Toki on yksilökohtaista, miten paljon ravinto vaikuttaa kolesterolin nousuun, mutta jos on riskiryhmässä (kuten reilu 80% suomalaisista kansantautiperinnön takia), ei kannata kananmunia syödä mitään valtaisia määriä. Tämä ei ole pelkästään sinulle tarkoitettu, vaan lähinnä monille, jotka lukevat postauksia, ja joista taatusti ainakin osa tuohon riskiryhmään kuuluu. Hiilihydraateissa ei myöskään ole mitään pahaa, hiilihydraattihan ei ole synonyymi pullalle, vaan esimerkiksi ravintokuitu kuuluu hiilihydraatteihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi. Mun täytyy sanoa sen verran, että mä tiedän varsin hyvin esimerkiksi tämän kananmunista esiin nostamasti pointin. Puhun tästä jo työni puolesta. En vain itse usko tähän. Työssäni puhun virallisen kannan mukaisesti, blogissani kirjoitan siitä, mihin itse uskon.

      Poista
  5. Mikään ruoka ei lihota jos sitä ei syö yli kulutuksen ei edes hiilarit :D Tuon tietämiseen ei tarvi olla edes asiantuntija. Oon tällä hetkellä Englannissa ja kyllä täälä ihmiset lihoo ihan muulla kun kaurapuuron, täysjyväleivän ja hedelmien syömisellä (joissa siis hiilareita melko paljon)... Ne on suklaa,karkit, valmisruuat (paljon rasvaa, sokeria, toki hiilareitakin) ja sipsit ja pähkinät. Eli se kokonaissuhde kyllä ratkaisee. :D Sit taas mun kämppikset on kiinalaisia ja ne vetää riisiä ja nuudelia aamupalaks, välipalaks ja ruuaksi. :D Eikä todella oo lihavia. Vaan tosi hoikkia! Lisäks syö kasviksia ja lihaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sellanen juttu vielä tuli mieleen! Että on kyllä olemassa eroja eri hiilihydraattien+ muiden ravintoaineiden imeytymisellä ja varastoitumisella. Eli siis jotkut kalorit saattaa varastoitua "paremmin" elimistöön kuin toiset. Se teoria kaipaa kyllä vielä tutkimista , mutta niin täällä luennoilla on puhuttu myös siitä. Että voitkin olla osittain oikeassa, että esim. sokeri varastoituu paremmin kuin joku muu. Tosin sekään ei aiheuta suoranaisesti lihomista, jos ei syö yli kulutuksen. :D Tai en ole koskaan kuullut sellaisesta. Mutta ajattelen, että on olemassa hyviä ja huonoja hiilareita ja jotain voi päätellä glykeemisestä indeksistä. Sokeripala vastaan täysjyväruisleipä esimerkiksi , jossa on siis kuitua mukana niin ei nosta läheskään niin veren glukoosipitoisuutta kuin pelkkä valkoinen sokeri. Ruuassa on niin monia komponentteja jotka yhdessä vaikuttaa jokainen omalla tavallaan ja riippuen siitä myös mitä muuta syö aterialla. Mielenkiintoisia juttuja kyllä!!

      Poista
    2. Kiitos Saara kommentista.

      Mun täytyy sen verran avata vielä että tämä lause "lihottavat hiilihydraatit" on kuvaus siitä, että tämä kyseinen ruoka ei sisällä hiilareita. Sanalla lihottava, halusin painottaa että ruoka sopii esim. vähähiilariseen ruokavalioon. Olisin voinut toki käyttää myös sanaa "ihania" jolloin aika moni saattaisi tuomita ettei ne hiilarit kyllä ole niin ihania(plus ettei tuo sopisi suuhuni, ellen ajattelisi juuri esim. liikunnasta palautumista tms). Tai olisin voinut jättää koko sanan pois, mutta olisiko lause sitten ollut niin vahva? Sitäpaitsi hiilareita vähentämällä voi lahtua. Olen itsekin laihtunut. Käytän silti itsekin hiilareita, varsinkin esimerkiksi niinä päivinä kun liikun, mutta varmasti vähemmän kuin keskiverto ihminen.

      Nää on tosiaan hyvin mielenkiintoisia juttuja. Toivoisin että ruoka- ja lääketeollisuus eivät olisi niin paljon mukana tutkimuksissa, kuin mitä olen ymmärtänyt että on. Voisimme saada kattavampaa, ehkä jopa luotettavampaa tutkimustietoa. Mä olen jokatapauksessa päätynyt uskomaan että vähempihiilihydraattinen ruokavalio on ihmiselle sopivampi kuin perinteinen.

      Poista
    3. Moi Ansku! Itsekin syön vhh-ruokaa jo viidettä vuotta :) Halusin vain lempeästi sanoa (kun koko ajan toistat että "tämä kyseinen ruoka ei sisällä hiilareita"), että pinaatissa, kuten _kaikissa_ kasviksissa, on hiilihydraatteja :) Jos teet minkä tahansa kasviksen sisältävän ruoan, siinä on hiilareita. Voisitkin mieluumminkin kutsua näitä ruokia vähä- tai niukkahiilihydraattisiksi, ei "hiilarittomiksi." Myös kananmunissa on hiilareita noin 0,2 g per muna. Maidossakin on hiilareita, yhdessä desilitrassa 4,8 g :)

      Poista
    4. Moikka vaan Sanni! Kiva kun jätit kommenttia. Ja kiitos korjauksesta. Käytännössä tää setti menee kuitenkin hiilarittomasta koska määrä jää vähäiseksi. Jatkoa ajatellen yritän miettiä sanoja tarkemmin.

      Poista
    5. Moikka vaan Sanni! Kiva kun jätit kommenttia. Ja kiitos korjauksesta. Käytännössä tää setti menee kuitenkin hiilarittomasta koska määrä jää vähäiseksi. Jatkoa ajatellen yritän miettiä sanoja tarkemmin.

      Poista
  6. Mielenkiintoista keskustelua. Mainitsit, että omasta mielestäsi hiilarittomampi on parempi vaihtoehto kun perinteinen (perinteiseksi käsitän sen mitä ihmisille pikkulapsesta asti opetetaan koulussa) ja olen itsekin asiaa pohtinut jo jonkun aikaa. Mitä esim tarpeellista perunasta saa tai pastasta/riisistä mitä suositellaan aterioilla? Tai leipä? Voisko ne korvata jollakin muulla? Itellä ollut ongelmia viljojen kanssa ja nyt olen alkanut oikeasti käsittämään että pystyn elmään ilmankin niitä. Olen lukenut jostain, että maitokin on haitallista elimistölle. Ja sitä kehotetaan juomaan joka päivä!

    En ole opiskellut ravitsemusta, ihan perus tallaaja sillä saralla. En nyt ole vielä hakenut, mutta jos sulla on joku perustietoisku vähähiilihydraattisemmasta ruokavaliosta niin etin käsiini sen postauksen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Tämä maitojuttu onkin hyvä esimerkki siitä, että meille syötetään paljon kaikenlaisia suosituksia, kuten nyt vaikka että maito on tärkeää ja että sitä pitää juoda jotta luut pysyvät lujana. Saatetaan sositellan myös kalsiumia tablettimuodossa. Olen lukenut että ne saattavat kuitenkin kovettaa luita liikaa, niin että ne oikeastaan haurastuvat sen vuoksi, että jousto puuttuu.

      Äkkiseltään tulee mieleen, että lue vaikka "terveys"-tunnisteen alta, siltä löytyy varmasti jotain ja lisäksi suosittelen sulle kirjaa Totuus hiilihydraateista. Siinä on aika paljon oivaltavia juttuja ja se saa miettimään asioita.

      Tässä vielä yksi postaus, jossa käy ilmi aika kivasti että hiilareita rajoittamalla kropasta lähtee senttejä: http://www.peaceandstyle.fi/2015/09/14cm-ilman-nalkaa.html

      Poista
  7. :D no huhu huh. Oikein arvasin ja keskustelua syntyi :D. No mutta hyvä niin. Ja toi on totta tuo maitohomma mistä kirjootit. Ei aikuiset tarvii niin paljoa maitotuotteita mitä teollisuus antaa ymmärtää. Sammaa mieltä. Gööd pöint. Kohta joku Valion tiede mies kommentoi tänne anonyyminä ja lyö faktaa pöytään :D.

    Olit pirtsakka näky muutes . Muksaa sunnuntaita <3

    VastaaPoista
  8. Kaikille ei sovi hiilarien välttely.mulla on kilpirauhasvaivoja(poistettu nyt jo kokonaan).
    Monta vuotta kituutin liian vähillä hiilareilla,välttelin perunaa jne.
    Olo oli huono,väsynyt ja vetämätön,lihoin yms.en jaksanut treenatakkaan.
    Mun aineenvaihdunta meni aivan sekaisin.
    Nykyään syön muutakin kuin rehuja ja jaksan ja voin paljon paremmin!täytyy vain pysyä kohtuudessa ja tehdä oikeat valinnat.
    Maitotuotteet oon jättänyt pois.ne aiheutti ihottumaa,turvotusta ja aknea.
    Jokaisen täytyis löytää itelle sopiva ruokavalio.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!