keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Onko vatsan pömpötys normaali reaktio ruokailun jälkeen?

Uhh. Littanan vatsan tilalla on jokin pallomainen muodostelma. Se kouristelee ja nipistelee, tuntuu ilmavalta. Ilmaa tuntuu karkailevan kummastakin päästä. Närästääkin. Seuraava päivänä vatsa on ripulilla ja kolmantena kovalla. Neljäntenä päivänä vihdoin helpottaa. Vatsa litistyy ennalleen ja sen toiminta on normaalia. 

Kyse ei ollut mistään sen kummemmasta, kuin viime viikon maanantain herkkupäivästä - postauksen kuva taas on napattu erään pitsaillan jälkeen loppukesästä. Ruokavaliomuutosten jälkeen pötsini on voinut pääasiassa hyvin. Olen ylipäätään voinut paljon paremmin kun jätin sokerin pois, ja keskityin rakentamaan puhtaan ja ravinnerikkaan ruokavalion itselleni sekä miehelleni. 

Tuo mainitsemani maanantai oli yksi niistä ajoittaisista poikkeuksista, joita eteeni on tullut. Höttöhampurilaiset, sokerikarkit ja ravitsemuksellisesti huonolaatuiset ranskikset sekä pitsat jätin ruokavaliostani pääasiassa pois jo kauan aikaa sitten. Jokaisen poikkeuksen jälkeen kuitenkin mietin, miksi? Miksi haluan haalia taas tuon tuokalan olon riesakseni? Miksi kiusaan suolistoani ja koko kroppaani huonolla ravinnolla, joka ei oikeastaan ole ravintoa ollenkaan?


Ainut syy on ilmeisesti se, että se on "normaalia". Tässä yhteiskunnassa katsotaan vinoon ihmisiä, jotka haluavat keskittyä puhtaaseen ja oikeaan ravintoon. Keskustelin kerran kollegani kanssa avokadolla, spirulinalla sekä lehtikaalilla höystetystä viherpirtelöstä, kun paikalla ollut kolmas henkilö tiedusteli kyllästyneesti huokaisten, miksi te ette voi syödä normaalisti? Tämä on minulle normaalia, vastasin. Ravitsen kroppaani viherpirtelöllä joka päivä. 

Niinkuin tuon taannoisen maanantain jälkeen kirjoitin täällä blogissanikin, satunnainen hampurilainen ei vielä vie ojasta allikkoon. Mutta sen lisäksi tarjoiltavat ranskalaiset ovat jo liikaa. Kropalla on jo täysi työ selviytyä hampurilaisen vehnästä - joka muuten vaikuttaa sydänlääkäri William Daviksen mukaan ihmisen opiaattireseptoreihin aivoissa aiheuttaen mielihyvän tunteen. Tämän keskushermostollisen vaikutuksen ansiosta ihmiset kokevat jopa vieroitusoireita kun yrittävät jättää vehnän puputtamisen vähemmälle. 

Entä sokeri sitten? Aikamoista myrkkyä. Muistan lukeneeni rottakokeesta, jossa sokeri koukutti helpommin kuin kokaiini. En ole kokeillut kokaiinia, mutta sokeririippuvuuden myönnän. Vieroitusoireet ovat kohdallani pahemmat kuin nikotiinilla - jota tosin en enään ole imenyt elimistööni aikoihin. 

Aika monella meistä on esimerkiksi gluteiiniyliherkkyys. Se ei ole sama asia kuin keliakia, vaan tarkoittaa sitä, ettei suolisto osaa käsitellä oikein syömäämme. Se aiheuttaa mm. vatsan turpoamista, ilmavaivoja, kipua, närästystä sekä väsymystä lihomisesta puhumattakaan. Teollistumisen myötä ruokavaliomme koostuu sellaisista palasista, joita ruuansulatuselimistömme ei ole tottunut käsittelemään. Evoluutio ei ole pysynyt perässä. 

Hiivasieni tykkää sokerista. Ruuansulatuselimistöön päätyneet sokerit aiheuttavat käymistilan, joka tuntuu tukalana olona. Se myös aiheuttaa voimakkaita verensokerivaikutuksia, sekä lihottaa. 

Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon sinä syöt sokeria ja vehnää?  Oletko kiinnostunut siitä, mitä laitat suuhusi? 

22 kommenttia:

  1. Osuipa postauksesi hyvin. Minä olen ollut pullatta nyt neljättä päivää ja juuri tuon vatsan pömpöttämisen takia. Samalla kun vähentää sokeria, vähenee myös vehnä, jotka usein kulkevat käsi kädessä samassa tuotteessa. Tosi helposti mennyt nämä ekat päivät.

    Olen aikaisemminkin yrittänyt samaa mutta huonolla menestyksellä. Oikeastaan jopa niin, että kun olin päättänyt vähentää sokeria, kävelin kauppaan ja hain suklaapatukan. =) Siis kun kielsin itseltäni, tuli pakkomielle juuri siihen kiellettyyn asiaan. Tällä kertaa asiat ovat menneet luontevammin, miten sen selittäisi, niinkuin pääkopassa olisi tapahtunut askel oikeaan suuntaan ja sokerittomuutta on siten helpompi toteuttaa.

    Oikeastaan puhuisin omalla kohdallani sokerin ja vehnän vähentämisestä, en totaalikieltäytymisestä.

    Olen huomannut myös kahvin turvottavan vatsaani, sen vähentäminen onkin sitten vaikeampi juttu. Mutta jos nyt ensin saa pois ne jokapäiväiset keksikasat kahvin lisukkeena niin olen jo hurjasti voiton puolella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mut tosi hienoa että suunta on oikea ja homma tuntuu nyt luonnistuvan :) Toisille sopii totaalikieltätyminen, toiset haluavat nauttia kuitenkin joskus. Mä taidan olla näiden välissä. Haluaisin olla totaalisesti ilman, koska sitten voisin parhaiten. Mutta ei onnistu. Olen kyllä jo nyt niin ehdoton, ettei ongelmaa todellakaan ole :D

      Mut hei tsempit jatkoon! Hyvältä kuulostaa :)

      Poista
  2. Vehnää menee kyllä leipien muodossa, vaikka yleensä valitsen ruisleipää tms., mutta yleensä niissä on vehnää matkassa. Ja turvotuksen huomaa, jos liikaa syö, mutta leipä on rakkauteni! <3 Heitin sinua haasteella, kurkkaa blogini! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei joo, mä huomasin. Kiitos, olipa ihana juttu! :D <3

      Poista
  3. Olen vasta heräämässä näihin asioihin nimimerkillä entinen sokeri- ja viljahiiri. Kaikki alkoi lähestyvästä nelikymppisestä ja päätöksestä olla elämäni kunnossa. Alunperin tavoite oli saada sixpack kunnes valkeni ettei se niin mene vaan koko kropan tulee kiinteytyä :) Siitä se sitten lähti. Rasvojen, hiilareiden ja proteiinin seurailu. Vieläkin melkoinen noviisi olen mutta vatsa on heikoin lenkki ja pömpöttää helposti juurikin viljojen ja maitorahkan syönnin jälkeen. Kokeilin ketoosia pari viikkoa ja silloin vatsa ei turvonnut yhtään mutta sitten taas olo oli heikko eikä salilla jaksanut treenata. Kokeilen tällä hetkellä vähähiilarista ruokavaliota. Ja aiemman tarkan syönnin jälkeen olen ottanut vähän rennommin ja huomannut sen sopivan paremmin korvien väliin. Sokeria vältän arkikäytössä mutta käyttämässäni proteiinipatukoissa sitä valitettavasti on ja pitää sokerinhimoa yllä.

    Kaiken kaikkiaan olen entistä enemmän kiinnostuneempi mitä syön ja siirtynyt luomuun aina kuin talous antaa myöden. Samaten lasten syömisiin olen kiinnittänyt entistä enemmän huomiota.

    Yksi mitä en vielä ole hiffannut miksi viljoista kaura on jees mutta ruis, vehnä ja ohra ei?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan huippua! Mä aloin oikein miettiin mikä mut herätti... En nyt muista, mutta joku sen jutun laukaisi ja sitten aloin imeä tietoa kuin sieni joka taas vaikutti ruokailutottumuksiin positiivisesti.

      Mä en ole perehtynyt kauhean hyvin rukiiseen(muuten kuin niin etten käytä esim. leipää sen verensokerivaikutuksen vuoksi) enkä ohraankaan, joten näistä en osaa sanoa, mutta kauraa käytän koska koen sen puhtaaksi. Syön sitä treenipäivinä palautukseen, en juuri muuten. Vehnä taas on turha. Nykyisin se on vielä jalostettu niin ettei siinä ole mitään ravintoarvoa. Sanon sitä hötöksi, joka nostaa verensokerin nopeasti ylös. Sitten tarvitaan insuliinia joka laskee sen alas. Insuliini taas on varastoinihormoni ja lopputuloksena on lihominen. Näin typistetysti.

      Poista
  4. Oletkin vissiin seurannut minun gluteenittomuuttani, jota on nyt takana yli vuosi jo :) Kroppa voi paljon paremmin, mutta en ole vieläkään kaikkea ratkaissut. Tuo mainitsemasi sokeri on kyllä pahis meille kaikille ja projektina olisikin vähentää sitä.
    Maitotuotteita kannattaa vaihtaa kasvispohjaisiin myös, mikäli vaan antaa myöden muu ruokavalio.
    Ja toi kuva.. voisi olla minä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, jonkun verran kyllä! :) Ehkä paras vaihtoehto ei olekkaan vaihtaa suoraan gluteiinittomiin juttuihin, esim. jauhoihin vaan miettiä vielä pidemmälle. Mä itse välttelen pääasiassa kaikenlaisia jauhoja, mut ymmärrän että esim. lasten kanssa voi olla vaikeampaa ja homma menee yksipuoliseksi.
      Maitotuotteita ollaankin vähennetty reilusti. kahvimaitona on käytössä punainen luomumaito, joka on vähiten käsitelty mitä on helposti saatavilla. Muuten lehmänmaitoa ei juuri menekkään, mitä joskus vaihteluksi protskupirtelöön :)

      Poista
  5. Sokeria ihan liikaa, sitä saisin vähentää. Mutta vehnää hyvin hyvin harvoin, pääsääntöisesti olen gluteenittomalla jotta vatsan ja suoliston kanssa olisi jotakuinkin hyvä fiilis. Viime viikolla olin synttäreillä. jossa tarjottavat eivät olleet gluteenittomia eikä ilm laktoosittomiakaan, joita kehoni nyt myös vaatii ja lopputulos oli se, että oksensin kun tuli niin järkyttävä olo. Vatsa turposi, ripuloin ja sitten veti jumiin. Muistutus taas siitä, että mitä syytä välttää. Pitsat ja hampurilaiset joihin kyllä sorrun, otan kuitenkin gluteenittomana ja voin melko hyvin nauttia niistä (vaikka eivät toki varmasti hyväksi ole silloinkaan).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Outs. Kuulostaa hurjalta. Mutta ymmärrän kyllä. Mulla väärät ruoka-aineet ja vaikka alkoholi yhdessä saa niin valtavan närästyksen aikaan, että tuntuu kuin olisi oksennustauti :(

      Poista
  6. Meitsin masu on takunnu jo aika pitkään. Eikä siihen tunnu mikään auttavan. En tiiä. Ei olis koskaan pitäny lopettaa leivän syömistä vissiin. Nyt maha ei kestä sitten yhtään mitään. Toisaalta söin viime viikolla Ruispaloja ja oli paree jotenkin, tällä viikolla Ruispuikulaa ja taas on huono. En tiiä onko niiden sisällöissä muka niin paljon eroa vai johtuko parempi kausi muka vaikka c-vitamiinin syömisestä, jota en tällä viikolla ole tehnyt.

    Oon jo pitkään epäilly, että kärsin jostain vitamiinin puutteesta ja toisaalta sit taas keho on vieläkin sekasin hormoniehkäisystä, jonka lopetin vasta talvella.

    Mut joo, liikaa olen sokeria syönyt. Vehnästä en niin välitä. Syön leivän mukana mitä syön ja that's it. En tiedä käyttävätkö työpaikan ruokalassa vehnää kastikkeisiin vai tehäänkö ne jostain perunajauhosta? Pullaa en syö, enkä siis vehnäleipää suoranaisesti. Yritän myös vältellä kotioloissa pastaa, koska töissä sitä saa kuitenkin jonkun verran. Tänään oli lasagnea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiköhän ne suurusta kastikkeet vehnäjauholla, luulen ma? Ja eiks pastakin ole vehnää pääasiassa?

      Poista
  7. Vehnä ja sokeri on kyllä boikotissa ollut jo pitkään, mutta ainahan sitä joskus lipeää hurttuen teille. Toisaalta kun en välitä pullasta enkä vaaleasta leivästä edes maun puolesta, ei ne tuota ongelmia. Minun paheeni on varrasleipä, jota joskus pitää pakettti ostaa. Se vaan on niin hyvää, eikä päälle tarvitse kuin voita (oikeaa tietenkin!). Mutta autappa armias sitä oloa sen jälkeen, kun sitä rouskutusta harvemmin sitten voi yhteen palaan jättää... 😁

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos homma on pääasiassa kunnossa niin eihän sit kyl satunnainen varrasleipä pilaa :D Mut juu, voin kuvitella sen jälkeisen fiiliksen. Ja taisin sen tuossa kirjoituksessanikin kuvailla :D

      Poista
  8. Olen todellakin kiinnostunut siitä mitä laitan suuhuni.

    Viime vuonna jätin iho-ongelmien vuoksi vehnän pois ruokavaliostani ja vähensin huomattavasti sokerinkäyttöä. Siinä samalla katosivat myös ruokailunjälkeinen turvotus ja muut ongelmat - en ole keliaakikko, mutta vehnän kanssa on selkeästi ongelmia. Olenkin sen vuoksi kehittynyt erittäin tarkaksi (harvoilla) leipäostosreissuillani, että ostoskoriin päätyy vain täyttä ruisleipää. Joskus harvoin tosin tekee mieli vähän herkutella ja ostan myös höttöisää vehnällä höystettyä kauraleipää - maistuu hyvältä, mutta tuntuu nopeasti pahalta. :/ Sokerin kanssa on enemmän ongelmia, välillä vain iskee niin suuri karkinhimo, että pitää napata pussillinen irttareita, vaikka tietää siitä tulevan vain huono olo. Välillä sitä on vaan niin heikko tai sitten vain antaa itselleen vähän armoa. Eilen illalla koinkin suurta onnistumisen tunnetta kun karkkihyllyn edessä päätin sittenkin jättää sen pienenkin suklaapatukan hyllyyn - jo toista viikkoa! :D

    Lihankin ostan nykyään 90%sesti lihatiskin puolelta. Ei se ole siellä lopulta edes paljoa kalliimpaa, mutta se makuero on uskomaton. Ei tee enää mieli ostaa muoviin pakattua lihaa kuin pakon edessä. Kasviksetkin koitan ostaa lähitilojen tuotteista, mutta valitettavasti se ei ole aina mahdollista. :/

    Huh, tulipas nyt avauduttua. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa kiva kuulla!

      Sama juttu mulla, keliakiaa ei ole mut kyl suolisti reagoi eikä tykkää gluteiinista.

      Kiitos tästä lihamuistutuksesta. Siihen pitäisi munkin kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. Ja hei huippuu kun avauduit! :)

      Poista
  9. Äh, takaraivossa vaan kolkuttelee nyt syksyllä kesällä repsahtanut ruokavalio ja todellakin voi allekirjoittaa sokerista + vehnästä johtuvat turvotukset ja aivojumit. Miulla nuista molemmista tulee sellanen väsynyt ja ns. hidastunut olo, jos ruokavaliossa on enemmän nuita aineksia, turvotuksesta ja epämukavasta olosta nyt puhumattakaan. Nyt sit parhaani mukaan yritän saada taas sokerit ja vehnän pois, mutta houkutuksia on välillä vaikea vastustaa. Ja pitää saada takaisin myös säännölliset ruokailuajat. Eiköhän se tästä, toivottavasti talven alkuun mennessä ois taas tilanne ennallaan! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jännä et sulla tulee hidastunut olo. Mulla taas päinvastoin levoton fiilis. Sydän hakkaa ja ajattelen neljää asiaa samaan aikaan, teen kuutta. Eikä mistään tule mitään :D

      Tsempit! Lue ja ota selvää, se voi auttaa motivointiin :)

      Poista
    2. Jännä et sulla tulee hidastunut olo. Mulla taas päinvastoin levoton fiilis. Sydän hakkaa ja ajattelen neljää asiaa samaan aikaan, teen kuutta. Eikä mistään tule mitään :D

      Tsempit! Lue ja ota selvää, se voi auttaa motivointiin :)

      Poista
  10. Hyvä postaus! Välttelen itse viljoja, maitoa ja sokeria. Energiatasoni on parantunut huimasti kesän jälkeen, kun ryhdyin parantamaan ruokavaliotani entisestään. Kirjoitin muuten asiasta viimeisimmässä postauksessani, Mistä saan energiaa arkeen. Voit käydä lukemassa sieltä ajatuksiani aiheen tiimoilta :-)



    Ps. I love organic

    VastaaPoista
  11. Mä en oo yltiömäiseen sokerittomuuteen lähtenyt tähtäämään, mutta aikamoisten terveysongelmien kanssa taisteltuani päätin nyt kokeilla vähägluteenista elämää. Varsinaista gluteeniyliherkkyyttä edes en ole aiemmin havainnut, vaan kuullut että allergikoilal saattaa edesauttaa olotilaa mikäli esim. vehnän kulutusta vähentää.

    Nyt muutaman viikon vähä-gluteenisuutta toteutettuani voin sanoa että olo on aivan mieletön. Olen kerran aiemminkin kokeillut, mutten osannut toteuttaa ruokavaliomuutosta yhtä laadukkaasti. Nyt tää tuli aika kivuttomasti, enkä ole kaivannut gluteenipitoisia tuotteita.

    Aiempi turvotus on tipotiessään ja ensimmäistä kertaa vuosiin en tunne itseäni läskiksi, vaikka siihen ei nyt varsinaisesti ole ollut syytäkään. Ainoa vain että gluteenin käytön vähennyttyä se yliherkkyys on ilmestynyt. Yritän joka päivä syödä vähän jotain gluteenipitoista, mutta antibioottikuurin aikana vatsa heitti ihan kyttyrää ja nyt on aika mahdoton idea syödä edes vehnäjauholla suurustettua kastiketta.

    VastaaPoista
  12. Voi hitsit, itse olen myös yrittänyt enemmän tai vähemmän päästä eroon sokerista ja gluteenituotteista. En ole tarkalleen pystynyt määrittelemään milloin vatsani alkaa turpoamaan. Välillä reagoi, välillä ei. Sellaisen huomion olen kuitenkin tehnyt, että esim tuorepaistetusta ruisleivästä tulee järkyttävä turvotus, mutta kaupan hyllyn ruisleivästä ei. Olen päätynyt lopputulokseen, että ehkäpä kaupan leipien ruista prosessoidaan enemmän jolloin siitä ei tule niin oireita. Mielenkiintoisia juttuja kuitenkin! Yllättävän vaikeaa on nykypv olla ilman maitoa, sokeria tai viljoja kun tuntuu että niitä löytyy monista kaupan tuotteista ja ruokaresepteistä! Tsemppiä!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!