lauantai 21. marraskuuta 2015

Parhaat lisäravinteet ja superfoodit - Näitä minä käytän

Nykyajan ravinto ei ole enään niin ravinnepitoista, kuin sen ajatellaan olevan, olen lukenut. Siitä pitää huolen ruuan prosessointi sekä tehomaataloustuotanto, jalostamista unohtamatta. Siksi aika monen meistä olisi hyvä käyttää ravintolisiä ruokavalion tueksi.

Minä yritän syödä mahdollisimman ravinnerikasta ruokaa, mutta olen valinnut ruokavalioni tueksi myös muutamia lisäravinteita sekä superfoodeja.

Superfoodeiksi voisi hyvin laskea mukaan myös marjat - ja toisaalta myös vihreät vihannekset kuten nitriittipitoisen pinaatin, kalsiumpitoisen lehtikaalin ja vitamiinirikkaan parsakaalin, sekä tietysti hyvää rasvaa pullollaan olevan avokadon - mutta kirjoitan tässä postauksessa kuitenkin vain pusseissa ja purkeissa myytävistä tuotteista.


Sinkki

Sinkki huolehtii ihoni hyvinvoinnista. Kun lopetin e-pillereiden käytön muutama kuukausi sitten, suurin pelkoni oli akne. Muutamia vuosia sitten kokeilin eloa ilman hormonaalista ehkäisyä. Silloin ihoni oli todella, todella pahassa jamassa. Kasvoille poksahteli isoja, kipeitä finnejä ja söin monta antibioottikuuria. Kunpa olisin silloin ymmärtänyt ruokavalion sekä sinkin merkityksen (eikä niistä antibiooteista edes ollut hyötyä). Sinkillä on myös lukuisia muita, hyviä vaikutuksia mm. hormonitasapainoon, ja sen puute voi ilmentyä esimerkiksi infektioalttiutena. Minä olen valinnut sinkkivalmisteekseni sinkkipikolinaatin, koska sen pitäisi imeytyä hyvin. Minusta imeytyvyyteen kannattaa kiinnittää huomiota, koska se voi olla joka tapauksessa vähäistä. On kuin heittäisi rahaa hukkaan, mikäli hankkii huonosti imeytyvää valmistetta. Tietysti monet muutkin asiat, kuten esimerkiksi vatsan kunto vaikuttavat. Tämän purkin ostin luontaistuotekaupasta.

D-vitamiini

Minusta kalsiumiakin tärkeämpää meille suomalaisille olisi käyttää hyvin imeytyvää D-vitamiinilisää luuterveyttä ajatellen. Näin luut voisivat hyödyntää myös saadun kalsiumin. Sopivasti lujien luiden lisäksi D-vitamiini auttaa mm. ehkäisemään flunssaa, ja vähentää riskiä sairastua erilaisiin syöpiin sekä masennukseen. D-vitamiinini on tilattu iHerbistä.

Spirulina

Käytän tätä mikrolevää melkein päivittäin, koska se on todellista superruokaa sisältäessään mm. proteiinia, vitamiineja, fosforia, kaliumia, magnesiumia, mangaania, rautaa, jodia ja sinkkiä. Spirulina sisältää lehtivihreää ja välttämättömiä rasvahappoja, ja se toimii usean antioksidantin lähteenä. Tilaan spirulinani *Superlemonilta.


Kookosöljy

Käytän kookosöljyä hyvän lämmönsietokykynsä vuoksi mm. paistamisessa. Minusta on tärkeää ettei rasvan koostumus muutu paistolämpötilassa, niinkuin esimerkiksi oliiviöljyn. Käytän kookosöljyä myös ajoittain raakasuklaan teossa ja mainittava on, että sillä on myös antibakteerisia ominaisuuksia. Olen tarkka laadusta, ja valitsen aina luomukookosöljyn. Koska kookosöljy sisältää paljon kovaa rasvaa, monet ovat sitä mieltä ettei sitä kannata käyttää. Asia ei kuitenkaan ole näin yksiselitteinen ja mustavalkoinen, joten käytän kookosöljyä oliiviöljyn sekä voin rinnalla. Margariineihin en enään kajoa. Tämä öljy on saatu Voimaruualta.

Raakakaakao

Syön raakasuklaata melko paljon. Joskus napostelen kaupasta ostettua Lifefoodin luomuraakasuklaata, mutta teen suklaata itsekin. Raakakaakao sisältää hurjan paljon kaikkea hyvää. Mustikka on tunnettu antioksidanttien lähde, mutta raakakaakaossa on niitä vielä enemmän. Lisäksi raakakaakao sisältää magnesiumia, rautaa, kromia, sinkkiä, rikkiä ja kuparia. Tilaan raakakaakaojauheeni *Superlemonilta.


Chiansiemenet

Runsaasti Omega-3-rasvahappoja, magnesiumia, antioksidantteja, rautaa, kuitua, sinkkiä sekä kalsiumia sisältäviä chiansiemeniä käyttivät jo muinaiset intiaanit ruokanaan. Chian kuitu on geeliytyvää, ja sen sanotaan toimivan detox-tyyppisesti sitoessaan itseensä kuona-aineita. Siemenet lisäävät myös kylläisyyden tunnetta, ja tämän allekirjoitan minäkin. Käytän chiansiemeniä pienen määrän antamaan rakennetta smoothiessa tai sitten syön niitä runsaammin vanukkaana. Tilaan chiansiemenet *Superlemonilta.

Glutamiini

Tutustuin l-glutamiinjauheeseen ensimmäisen kerran muutamia vuosia sitten, kun etsin apua treenin jälkeisiin lihaskipuihin. Halusin tuotteen, joka nopeuttaisi palautumista. L-glutamiinilla on muitakin hyviä ominaisuuksia. Tämä aminohappo voi lisätä lihasvoimaa sekä parantaa sarjakestävyyttä ja siitä saattaa olla apua myös sairauksista toipumisessa -  varsinkin suolistollisten, koska se auttaa vahvistamaan sekä eheyttämään suoliston limakalvoja. Glutamiin on havaittu myös stimuloivan vasta-aineiden tuotantoa, joten se parantaa vastustuskykyä. Tämän glutamiinin tilasin *Superlemonilta.


Magnesium

Nappaan magnesiumlisää melkein joka ilta, riippuen hiukan siitä mitä olen syönyt. Magnesiumilla on paljon tärkeitä ominaisuuksia, ja sen saantiin olisi hyvä kiinnittää huomiota. Moni suomalainen elää luultavasti magnesiumin puutoksessa. Aina puhutaan kalsiumin tärkeydestä, ja näin ollen me suomalaiset saamme sitä ehkä jopa liikaa. Magnesiumista ei juurikaan kohista, vaikka se on oleellinen osa kalsiumin imetymisessä D-vitamiinin ohella. Lisäksi magnesium puhdistaa stressihormonia kehosta, osallistuu lihasten, sydämen ja verisuonten toimintaan sekä energiantuotantoon ja auttaa ehkäisyssä kakkostyypin diabetesta vastaan. Magnesiumia valitessa on tärkeää kiinnitää huomiota imeytyvyyteen. Minä olen valinnut sitraattimuotoisen. Kuvan purkki on peräisin Life-myymälästä, mutta olen sittemmin vaihtanut valmisteen Thorne Researchiin, koska se on kapselimuotoisena helpompi niellä. Tilasin sen iHerbistä.

Proteiinilisä

Käytän proteiinilisää aina treenipäivinä tehostamaan treenin vaikutusta. Käytän heraa, koska sen on tutkittu imeytyän tehokkaammin kuin kasviproteiinien. Laatueroja on, ja olen yrittänyt etsiä mahdollisimman puhdasta (maustamatonta!) joka todella tukisi terveyttäni. Haluan, että hera on peräisin lehmästä joka on syönyt ruohoa, enkä luultavasti osta enään markettiheraa. Toisaalta, olen yrittänyt vähentää maidon käyttöä, joten heraproteiinin käyttö sotii sen kanssa. Siksi pohdin asiaa vielä, ja nyt mielen päällä on kysymys, isolaatti vai konsentraatti. Dr. Mercolan purkki on peräisin iHerbistä.

Kreatiini

Käytän kreatiinilisää satunnaisesti. Kreatiinia saadaan myös lihasta, mutta tuskin kuitenkaan tarpeeksi, lisäksi käsittääkseni kuumennus tuhoaa sitä. Hyöty näkyy lihasmassana ja voimana tehostuneen harjoittelun kautta, mutta kreatiini saattaa vaikuttaa myös aivotoimintaan, esimerkiksi parempana muistina. Olen lukenut siitä olevan hyötyä myös joidenkin sairauksien ehkäisyssä ja hoidossa. Varsinkin pitkän vuodelevon aikana kreatiinilisästä on hyötyä. Kreatiinilisää valitessa on tärkeää miettiä puhtautta. Minä käytän monohydraatti-valmistetta, ja kiinnitän huomiota merkintään creapure. Tilasin kreatiinilisäni iHerbista.

MSM-jauhe

Metyylisulfonyylimetaani on luonnossa esiintyvä orgaaninen rikkiyhdiste, ja se on käytössäni päivittäin. Lisään sitä smoothien sekaan. MSM-jauhe takaa terveemmät sidekudokset ja nivelet, turvaa enstyymitoimintaa sekä varmistaa hormonitasapainoa ja immuunijärjestelmää. Hiusten, kynsien, nivelten ja luiden on todettu vahvistuvan käytön yhteydessä. Itse olen huomannut vaikutuksen mm. hiusten kasvun nopeutumisena.Tilaan MSM-jauhetta *Superlemonilta.


*Merkityt ovat mainoslinkkejä

2 kommenttia:

  1. Paljon löytyy samoja juttuja kuin omastakin kaapista! Tällä hetkellä käytössä vitamiinit (C, B12 ja D), sinkki, magnesium, spirulina, viherjauheseos, merilevärouhe, maitohappobakteerit ja siitepölyrakeet. Kalaöljyvalmistekin pitäisi käydä ostamassa, kun syön niin vähän kalaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noni, homma aikalailla hanskassa siis :D

      Poista

Kiitos kommentistasi!