perjantai 4. joulukuuta 2015

Näin kehityt ja selvität mielenmyllerryksesi - 7 kohdan opas

Oletko koskaan kokenut olotilan, jota et oikein itsekkään ymmärrä? Jota et osaa kunnolla edes kuvailla mutta tiedät, että kaikki ei ole kunnossa? Keikut uupumuksen ja masennuksen rajamailla. Et halua vaipua jälkimmäiseen mutta et löydä keinoja tilanteen selvittämiseksi. Pää on täynnä ajatuksia, mutta et saa niistä kiinni. Loogisuus uupuu ja tuntuu että aivotoimintaa säätelevä kapasiteetti olisi kadonnut. 

Minä koin tämän tällä viikolla.


Alkuviikko oli kummallinen (tarinan taustan voit lukeä täältä, klik).

Kun olin kirjoittanut aikaisemman aiheeseen liittyvän postauksen, kävin läpi erilaisia tunneskaaloja. Tarmokkuus vaihtui yhtäkkiä epätoivoon. Siitä suruun ja epätietoisuuden kautta kiukkuun ja toiveikkuuteen. Päällimäisenä tunsin kuitenkin olevani hukassa.

Olin kadottanut palon, sekä kyvyn ajatella selkeästi. Oleellisia paloja puuttui ja harmitti vastaanotto jonka mm. lääkäriltä sain, kun olin kertonut tunteeni.

Se pahensi oloa entisestään. Saatoin käydä läpi jopa pienen identiteettikriisin, koska olin pitänyt itseäni ahkerana ja tunnollisena. Olisin kaivannut ymmärrystä sekä empatiaa. Tsemppiä.


Tajusin, että edessäni on nyt risteys. On kaksi vaihtoehtoa.

Luisuisinko epätoivon tielle jolloin jäisin vain vellomaan olotilaani?

Vai työstänkö tilanteen auki vaikka väkisin?

Päätin löytää keinot selvitä eteen tulleesta haasteesta. Luulen löytäneeni ne.



7 vinkkiä 

1 Lepää. Kun ajatus on sekava ja punainen lanka hukassa, anna pään levätä. Älä yritä väkisin.

Tee jotain mukavaa ja rentouttavaa. Sellaista mistä todella pidät. Älä yritä suorittaa mitään.

Syö ravinnerikasta ruokaa ja huolehdi vitamiinien ja hivenaineiden saannista, jotta sinulla on rakennusaineet työstää tilanne auki (tästä linkistä löydät minun käyttämäni lisäravinteet).

Jos tapaat ihmisiä, tapaa niitä joilta tiedät saavasi empatiaa ja hyvää fiilistä. Nyt ei ole sijaa kritiikille ja energiasyöpöille. 

2 Tee päätös heti aamusta. Päätä ettet halua enään sitä kauheaa oloa. Haluat hyvän olon, jolloin saat taas ajatuksistasi kiinni ja voit edetä.

Päätä muuttaa tilanne itse, koska kukaan muu sitä ei puolestasi tee. Sinun täytyy työstää asia itse auki. 

3 Löydä oikea tunnetila. Se pitää etsiä, mutta älä lannistu.

Kuuntele voimaannuttavaa musiikkia. Lue tsemppaavaa kirjallisuutta. Keskity positiivisiin asioihin. Ihan konkreettisesti.

Kun turhaudut, lepää ja jatka sitten.

Kirjoita ylös lista siitä mitä rakastat. Siitä mistä olet kiitollinen. Myös ihan pikkujutut riittävät. Kun mieleesi tulee negatiivisia asioita, sulje ne pois systemaattisesti.

Tee jotain hyvää. Anna vaikka lahjoitus johonkin. Itse koin tämän tärkeäksi. 

4 Kun oikea tunnetila alkaa löytyä, jatka kirjoittamista. Kirjaa ylös millä tavalla haluat ottaa tämän tilanteen. Ottaisitko sen haasteena, joka täytyy selvittää jotta voit jatkaa? Kirjoita se ylös.

Kirjoita miten selviät. Esimerkiksi: En katkeroidu. Otan tämän oppimisen kautta. Otan haasteena. Ajattelen positiivisesti. Selvitän. Selviydyn. 

Jos olo on toiveikkaampi, jatka seuraavaan kohtaan. Mikäli ei, jatka positiivisen tunnetilan etsimistä ja panosta siihen. Panosta itseesi. 

5 Mieti miksi olet tässä tilanteessa. Mitkä asiat vaikuttivat?

Älä syyllistä. Totea faktat ilman suurta tunnelatausta.

Kirjoita ylös.

Missä vaiheessa ongelma sai alkunsa? Miten toimit silloin? Minkälainen tunnetilasi oli? Miten toimit sen jälkeen? Mihin pitää kiinnittää huomiota jatkossa, ettei tilanne pääsisi tähän pisteeseen? 

6 Mieti sitten vaihtoehtoja.

Mitä ne ovat? Esimerkiksi jatkaa vai lopettaa? Jäädä vai lähteä? Kirjoita ne ylös. Se selkiyttää. 

7 Mieti miten itse voit vaikuttaa siihen, että kumpikin vaihtoehdoista onnistuu. Älä  sorru marttyyriksi.

Pelkkää asennemuutostakin voi loppujen lopuksi ajatella monelta eri kantilta, ja se on hyvä avata itselle konkreettisesti.

Pelkkä lupaus muuttaa asennettani ei riitä. Mieti mitä se on tekemisen tasolla? Jonkin pitää loksahtaa paikalleen, jotta asennemuutos tapahtuu.


Jos pääsit viimeiseen kohtaan asti, ajatuksesi ovat mitä luultavimmin selkiytyneet ja olosi on toiveikkaampi sekä positiivisempi. Tavoite saavutettu. Nyt työstämään jatkoa ja ylläpitämään tavoiteltua fiilistä.


Valot pimeyksien reunoilla
Ovat toisinaan himmeitä ja harvassa
Sullon sisälläs valtameren kokoinen voima
Jonka sä voit oppaaksesi valjastaa

Lainaus Apulannan Valot pimeyksien reunoilla-kappaleesta

14 kommenttia:

  1. Ihana opas! Pitää joskus kokeilla jos tulee sellainen tunnetila.
    Ja ihania kuvia, olet niin nätti! :)

    ❀Cinderella Days❀

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivon että ei tule, mutta jos näin käy, toivon että löydän pikaisen avun :)

      Poista
  2. Hyviä neuvoja ja kauniita kuvia myös! :)

    VastaaPoista
  3. Voi tekis mieli kirjoittaa vaikka mitä, mutta ei "julkisesti" viitsi. Tuo biisi ja tuo kyseinen pätkä täälläkin soi ahkeraan, kun tuleva jännittää. Tsemppiä ja hyvää viikonloppua! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ymmärrän! Mäkin mietin kyllä että viitsinkö kirjoittaa mitään, mutta mä osaan paremmin käsitellä kun kirjoitan. Ja toivon että voin ehkä auttaa samalla jotain toista. Tsempit sullekin! <3

      Poista
  4. Ihanan toiveikas ja rohkaiseva tämä postaus, vaikka mielessäsi myllertääkin. Kiitos tästä! <3 Tunnistan nuo tuntemukset erittäin hyvin. Olisi omiakin vinkkejä ja kokemuksia tuohon liittyen. Välillä voimat loppuu ja silloin täytyy pysähtyä. Joskus se pysähtyminen vain tulee vähän kuin pakolla. Ihanaa, että kaikesta huolimatta olet jo matkalla "parempaan" suuntaan. Tsemppiä kovasti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Mä olen taistellut näiden asioiden kanssa paljonkin, tietyin väliajoin, joten luulisi että sitä osaisi jo ottaa varoitusmerkit ajoissa huomioon. Toisaalta se kertoo vain mielen voimasta. Monta kertaa tulin nimittäin ajatelleeksi että kyllä mä jaksan. Että tsemppiä nyt vaan hei. Sit mä jaksoin taas vähän eteenpäin. Vasta fyysiset oireet pysäytti.

      Kiitos <3

      Poista
  5. Tsemppiä jaksamiseen. Hyvä lista, varsinkin musiikki auttaa. Sehän siinä on, että kukaan muu ei sieltä suosta nosta, ja edettävä on päivä kerrallaan. Olen kokenut työuupumuksen ja sen tunteen, että on jumissa vailla suuntaa tai pakotietä. Eikä sen työstäminen lopu edes siihen, että pääsee tilanteesta pois, minulla meni kutakuinkin vuosi päästä oikeasti yli edellisen työpaikan ja tuloksettoman työnhaun aiheuttamista henkisistä vaurioista. Ja se on jättänyt jälkensä. Joten tsemppiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä nää jutut tosiaan jättää jälkiä. Mä koin ensimmäisen mielenmyllerryksen, joka masennukseen eteni, parinkympin tienoilla. Siihen vaikutti monet asiat ja jäljet tosiaan on nähtävillä edelleen. Mutta positiivista on se, että ihminen voi jatkuvasti kasvaa ja kehittyä <3

      Poista
  6. Hyviä neuvoja! Kyllä yleensä siihen huonoon oloon aina löytyy, mutta sitä pitää välillä kaivella vähän pidemmän aikaa. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kunpa vaan ihmisillä olisi voimia etsiä keinoja, eikä vain tyydyttäisi siihen tilaan ja oloon <3

      Poista
  7. Hyvä teksti ja oivia neuvoja. Tsemppiä nyt ja yritä jaksaa ja puskea vain eteenpäin! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Laura! <3 Kyllä tämä tästä, olen varma siitä.

      Hyvää joulunodotusta! Halaus :)

      Poista

Kiitos kommentistasi!