sunnuntai 20. maaliskuuta 2016

Hyvinvointi-inspiraatio: Päivi Virkkunen

Mitä enemmän töitä, sitä vähemmän aikaa itselle ja omalle hyvinvoinnilleen? Toisaalta, tällöin omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on vieläkin tärkeämpää. Tällä kertaa pääsemme lukemaan kahden lehden, Hyvä terveys ja Sport, päätoimittajan Päivi Virkkusen ajatuksia hyvinvoinnista. 


Kysyin Päiviltä kaksitoista kysymystä:

Mitä hyvinvointi sinulle tarkoittaa, ja miksi haluat pitää itsestäsi huolta?

Hyvinvointi on minulle osa arkea, pieniä valintoja paremman olon puolesta. Arki on usein hektistä, siitä pitävät huolen kolme aktiivisesti harrastavaa lasta, koira ja omat harrastukset. Pyörityksestä jaksaa nauttia, kun mieli on virkeä ja kroppa kuosissa. En harrasta hyvinvointikikkailua, vaan satsaan riittävään uneen, säännölliseen syömiseen ja hyötyliikuntaan.

Miten sovitat yhteen liikunnan ja työelämän?

Aloitan useimmat aamut käymällä koiran kanssa lenkillä ja päätän illat samoissa merkeissä. Lisäksi harrastan säännöllisesti pilatesta. Muuten treenaaminen on kausittaista ja aikaa löytyy paremmin lomilla ja viikonloppuisin. Innostun uusista jutuista, ja kävin syksyllä tenniskurssin. Säännöllisiä treenivuoroja on kuitenkin nyt hiukan haastavaa mahduttaa elämään. Onneksi kotitreeniin on hyviä ohjelmia ja digitaalisia palveluja, niistä saan potkua jumppailla kotona. Siihen kannustaa myös kattava setti erilaisia välineitä kahvakuulista pilatespalloihin.

Miten tsemppaisit juustonaksupussilta itsensä usein löytävää, hyvistä elämäntavoista haaveilevaa sohvaperunaa? Entä miten jo aktiivisesti itsestään huolta pitävä säilyttää motivaationsa?

Hyvä ja toimivaksi todettu tapa saada elämäntavat ruotuun on ryhtyä syömään säännöllisesti. Syöminen on ihanaa, joten miksi skipata tilaisuus nautiskella oikeasta ruoasta. Armollisuus on myös tärkeää. Kun asettaa pikkuruisia tavoitteita ja onnistuu niissä, saa lisää itseluottamusta. Elämästään voi ryhtyä tietoisesti bongailemaan onnistumisia. Samalla asenne itseä kohtaan muuttuu. Jos päättää käyttää portaita, voi kehua itseään aina, kun tavoite on saavutettu.

Aktiiviliikkujalle hyviä innostuksen lähteitä ovat hyvinvointilehdet, kuten meidän Sport tai Hyvä terveys. Itse lehtien tekijänä saan jatkuvasti uutta inspiraatiota, kun ymmärrän kehoa ja mieltä paremmin ja saan vinkkejä huolehtia itsestäni. Myös tarinat antavat voimaa. Ilahdun aina lukiessani tarinoita pienemmistä ja isommista elämänmuutoksista. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa!

Minkälainen on suhteesi kehonhuoltoon?

Kehonhuollosta tuli jaksamiseni avain, kun täytin 35. Olen käynyt pilateksessa viisi vuotta. Aloitin pitääkseni selän kunnossa, mutta tunnit ovat myös hyvää pääntyhjennystä: kun onnistuu keskittymään hengitykseen ja liikkeeseen, huomaan myös mielen tyhjentyneen. Ja joka kerta kiitämme lopuksi itseämme siitä, että teimme parhaamme. Se on voimauttava tapa päättää treeni. Kehonhallinta kantaa arjessakin. Oikein tiukkoina kausina on luksusta käydä hieronnassa avaamassa kireyksiä. Sitä suosittelen myös kaikille.

Viisi vinkkiäsi perushyvään ruokavalioon?

Olen nautinnonhaluinen ihminen ja rakastan hyvää ruokaa. Siksi olen päätynyt syömään säännöllisesti. En ikinä skippaa aamiaista, ja lounas on myös lähes pyhä hetki. Lihansyöntiä on ollut helppo vähentää, kun valitsee työpaikkaruokalassa aina kasvi- tai kalaruokaa. Säännöllisen syömisen lisäksi lautasmalli on dieettien ykkönen: otan aina vain yhden lautasen ja täytän se vähintään puolilleen kasviksilla ja salaatilla. On aika sama, mitä yksi neljännes sisältää, jos suurin osa on kevyttä ja ravintorikasta ruokaa.

Mistä ruoka-aineesta tai ruuasta et haluaisi luopua? Miksi?

Repsahdukset eivät kuulu elämään, kun ei kiellä itseltään mitään. Siksi en ole luopunut täysin oikeastaan mistään. Kaikkea voi syödä kohtuudella, ja jos syö säännöllisesti, mieliteon pysyvät oikeasti poissa. Ruoalla leikkiminen tekee syömisestä vain turhan hankalaa. Lihansyöntiä olen vähentänyt tietoisesti, mutta kokonaan en ole siitä valmis luopumaan. Esimerkiksi perinteistä kaalilaatikkoa ja lampaankyljyksiä jäisin syvästi kaipaamaan.

Vältteletkö jotain ruokavaliossasi? Miksi?

Olen aika lailla kaikkiruokainen. Selleri jää maun vuoksi lautaselle

Suositko superfoodeja tai ravintolisiä?

Käytän säännöllisesti vain d-vitamiinia ja flunssaisena monivitamiinivalmisteita. Toisinaan turvaudun maitohappobakteereihin, kun vatsa niitä kaipailee. Superfoodeista suosin kotimaisia marjoja, joita pakastin on pullollaan.

Miten rentoudut?

Koiralenkit ovat parasta arkista rentoutusta. Kun kaipaan rauhaa, hakeudun takan eteen lukemaan lehtiä. Ja jos luvussa on oikein hyvä kirja, oikein odotan nukkumaan menemistä. Lukeminen vie ajatukset hetkessä muihin maailmoihin. Osaan myös löhötä sohvalla hyvällä omatunnolla katsomassa hyviä sarjoja tai elokuvia.
Aloitin myös aikuisena pianonsoiton, ja soittotunnit ovat kuin musiikkiterapiaa. Vaikka harjoittelen luvattoman vähän, olen soittotunnin jälkeen aina todella virkistynyt. Kun aivot joutuvat keskittymään soittamiseen, ne tyhjentyvät täydellisesti kaikesta muusta. Suosittelen tätä ihan kaikille musiikkitaustasta riippumatta!

Mikä on paheesi?

Pieni pahe on valvominen. Kun arki on täynnä, ei aina malta mennä nukkumaan ajoissa. Nautintoaineisiin liittyvä pahe on pienpanimo-oluet. Onneksi niiden harrastaminen on helppo pitää säällisenä, kun nauttii hyvässä seurassa vain 2 desin annoksia tai nauttii toisinaan illan päätteeksi yhden hyvän pullon.

Mitä aiheeseen liittyvää haluaisit sanoa teini-ikäiselle Päiville?

Kun ei ikinä aloita tupakointia, ei tarvitse lopettaa. Toivon että nuoret ovat nykyään viisaampia kuin itse olin. Onneksi tajusin lopettaa polttamisen jo vuosia sitten. Se onnistui päivä kerrallaan.

Vielä lopuksi hyvinvointiterveiset lukijoille?

Tehkää hyvää läheisille ja itsellenne.


Päivi Virkkunen luotsaa Suomen suurinta terveyslehteä, Hyvää terveyttä joka yhdistää tiedon, tunteen ja hyvän olon. Uudistunut SPORT taas on treenaamista rakastavan naisen lukupaketti, joka tukee tavoitteissa ja tarjoilee trendejä. Oletko jo tutustunut näihin? 

Ihanaa sunnuntain jatkoa! Pitäkää itsestänne huolta 


P.s: Lue myös Iinan, Steffin, Saran, Martinan, Tarun, Noran, Monan, Nannan, Karitan, Vilman, Tuijan, Petrin, Kaisan, Marian, Jarin, Sadun, Ainon, Brädin, Jukan, Maijun sekä Ellan mietteitä aikaisemmista hyvinvointi-inspiraatiopostauksista! Klikkaa nimen kohdalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!