sunnuntai 12. kesäkuuta 2016

Eroon vatsan vararenkaasta

Vyötärölleni on hiipinyt salakavalasti vararengas. Reisissäkin näkyy muhkuraa. Mitä on tapahtunut? 

Laskin kuinka monta satunnaista, yksittäistä, jääkylmää ja ihanaa Sol-olutta olen hörpännyt. Kuinka monta satunnaista, mutta loppujen lopuksi turhaa karkkia, jäätelöä tai hampurilaista tms. olen syönyt. Minkälainen on ollut stressitasoni ja kuinka paljon olen nukkunut. Kuinka monet treenit olen joutunut ajanpuutteen vuoksi skippaamaan. 

Näiden kaikkien yhteenlaskettu summa on selluliitin lisääntyminen ja vatsapöhö. 

Nyt riittää. 

80/20 ajattelutapani on vahingossa käääntynyt 50/50. On siis selvää, että vaikka syönkin joka päivä paljon kasviksia ja teen edes hiukan kehonhuoltoa, ei se yksin riitä jos kokonaisuus mättää. 


Olen elänyt viime viikot sellaisessa stressikuplassa, etten edes tajunnut PT-koulun olevan jo aivan loppusuoralla. Eilen olikin viimeinen teoriapäivä, mutta kappas, minä hoksasin sen vasta paikan päällä, kun joku toivotti hyvät kesät. Että nähdään sitten elokuussa kokeessa. 

Voi hyvää päivää. Olen elänyt vain korkeintaan seuraava viikko mielessäni. No, nyt helpottaa kuin luonnstaan, koska ei tarvitse stressata enään Lahden koulupäivistä. Saan keskittyä vain töiden tekoon. Ja enemmän itseeni. 

Aloitan sen siitä, että tiristän pari ärsyttävää höttöistä senttiä pois reisistä ja vyötäröltä. 

Pääpiirteissään ruokavalioni on hyvä, ja minulle sopiva. Siihen kuuluu jo ennestään vain niukasti maitotuotteita. Hyvin harvoin lihaa, usein kalaa ja valkoisia jauhoja en puputa käytännössä ollenkaan (lukuunottamatta satunnaisia synttäreitä tms). Riisiä, ja kauratuotteita käytän ja syön kasviksia joka päivä runsaasti. 

Jotta saan ihon taas kimmoisaksi ja vatsan höttöisen renkaan sulamaan, tarvitaan muutama toimenpide.

TOIMENPITEET

- Keskityn stressinhallintaan ja uneen. 

- Syön vieläkin enemmän värikkäitä kasviksia, ja varsinkin tumman vihreitä kasviksia.

- Keskityn vieläkin tarkemmin hyviin rasvoihin. Syön joka päivä vaihtelevasti erilaisia öljyjä, avokadoa, erilaisia pähkinöitä ja siemeniä. 

- Syön entistäkin vähemmän maitotuotteita. Korvaan turkkilaisen jogurtin toistaiseksi chiavanukkaalla ja kahvimaidoksi kelpuutan toistaiseksi töissäkin vain kasvimaidot. Soija ja kauramaito ovat minun mieleeni. 

- Vähennän kahvinjuontia ja lisään vihreän teen osuutta. 

- Skippaan toistaiseksi  satunnaiset oluet, karkit sekä jädet. Vähennän myös taateleiden napostelua iltaisin. Raakasuklaasta en tosin luovu. 

- Koska ensi viikollakin treenit jäävät hyvin vähäisiksi, nipistän hiilihydraateista, eli syön riisiä ja kauraa vähemmän, ja vain niinä päivinä jos ehdin liikkua. 

Onneksi ensi viikon jälkeen helpottaa eikä puuhaa ole aamusta iltaan joka päivälle. Sitten pääsen taas liikkumaankin aktiivisemmin. 

Tänään on vapaapäivä. Keskityn vain itseeni. Aloitin aamun joogalla ja kohta lähden tekemään mäkitreenin ja jatkan siitä kotona vielä ylävartalotreeniin. Vähän leuanvetoja, punnerruksia ja muita... 

Ihanaa. Olenkin ihan tämän tarpeessa   Minkä tarpeessa sä olet? 



Lue myös 

2 kommenttia:

  1. Munkin pitäis aloittaa vararenkaan pienentäminen.
    Osallistu kastehelmi kakkuvadin arvontaan mun blogissa.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!