perjantai 28. lokakuuta 2016

Hyvinvointivalmentaja ja terapeutti Mippi Vuorikoski: 95% vatsaoireista on stressin ja väärän ruokavalion aiheuttamaa, mutta stressin helpottaessa myös vatsa kestää tiettyjä ruoka-aineita paremmin.

Hypätään taas inspiroivien hyvinvointityyppien matkaan!

Tällä kertaa hyvinvointivalmentaja ja terapeutti Mippi Vuorikoski Philia Valmennuksesta kertoo omista hyvinvointitottumuksistaan. Upea nainen paljastaa mm. vinkkinsä ahdistuksesta selviytymiseen, mutta hänellä on terveisiä myös vatsaoireilijoille sekä sohvaperunoille.

Kysyin Mipiltä 12 hyvinvointiteemaista kysymystä.

Mitä hyvinvointi sinulle tarkoittaa, ja miksi haluat pitää itsestäsi huolta?

Hyvinvointi on kaikki kaikessa! Kun voin hyvin, se näkyy suoraan omassa jaksamisessa, ilossa ja vastustuskyvyssä. En enää pysty erottelemaan henkistä ja fyysistä hyvinvointia, kumpikin vahvistaa toistaan. Jos mieli voi hyvin, keho on onnellinen, ja toisinpäin. Se on positiivinen oravanpyörä, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen samanaikaisesti! En tiedä, kuulostaako tämä karulta, mutta yrittäjänä koen omasta hyvinvoinnista huolen pitämisen ihan eri lailla tärkeäksi kuin jos olisin palkkatöissä. Jos sairastun, kukaan ei korvaa minua. Haluan myös pitää huolen siitä, että voin jatkaa rakastamiani töitä jossain muodossa loppuelämäni ajan.

Miten liikut, ja kuinka usein?

Liikuin aikaisemmin melko ulkonäkö- ja suorituskeskeisesti. Muistan haaveilleeni näkyvistä vatsalihaksista, ja kun ne muinoin joogan vuoksi putkahtivat esiin, muistan miettineeni, että tätäkö muka odotin vuosikausia!

Löysin aidon liikkumisen ilon vasta melko hiljattain. Nykyään intensiivistä aivotyötä tekevän pää tarvitsee treeniä yhtä paljon kuin kroppa. Haluan tuntea kehoni vahvaksi, mutta suurin nautinto tapahtuu pään sisällä ja erityisesti itsensä ylittämisen jälkeen.

Juoksen, joogaan, uin ja lihastreenailen fiiliksen ja tarpeen mukaan tehokkaasti muutaman kerran viikossa. Meillä on kotona olohuoneen kaunistuksina treenirenkaat, kahvakuulia, gymstick ja kuntopalloja. Niillä ja muutamalla HIIT-liikkeellä saa tosi hyvän treenin aikaiseksi eikä se vaadi ajallisesti juuri mitään. Treenaan nykyään mieluummin tehokkaat 20 minuuttia kuin väsähtäneet 60 minuuttia. Treenaan siis vähemmän kuin aikaisemmin, mutta laadukkaammin.

Hyötyliikun päivittäin melko paljon ja pyrin istumaan mahdollisimman vähän. Ja tanssiminen!!! Se on parasta, mitä tiedän. Liikkumiseen haluaisin kyllä panostaa nykyistä enemmän, se tekee stressinhallinnallisesti niin paljon hyvää.

Minkälainen on suhteesi kehonhuoltoon?

Se on ehdottomasti heikoin lenkkini. Koitan joogailla edes jonkin verran viikon aikana tai teen venyttävää ja avaavaa Tiibetiläistä liikesarjaa, mutta esimerkiksi putkirullailu pitäisi saada säännölliseksi tavaksi omaan elämään.

Vinkkisi levottomuudesta, kiireestä ja ahdistuksesta selviytymiseen?

Levottomuus, kiire ja ahdistus johtuvat ainoastaan siitä, että koemme ristiriitaa sen suhteen mitä on, ja mitä mielestämme pitäisi olla. Voin itse henkisesti parhaiten silloin, kun muistan olevani vastuussa omista ajatuksistani ja siitä, mitä asioita niiden kautta elämääni kutsun. Tietoisuustaitojen (esim. mindfulness) harjoittaminen auttavaa ajattelemaan asioiden välisiä suhteita ja oman mielen toimintaa uudella, rennommalla ja objektiivisemmalla tavalla.

Minkälainen on tavanomainen, päivän ruokavaliosi?

Aamupala koostuu yleensä leivästä, kananmunasta ja/tai tuhdista smoothiesta teen tai aeropress -kahvin seurana.

Lounaaksi syön yleensä ruokaisan salaatin, munakkaan tai vastaavan kevyehkön ruoan.

Välipalaksi syön leipää tai smoothieta.

Työskentelemme mieheni kanssa suht myöhään, joten dinneri syödään usein vasta 20-22 välillä. Teemme usein wokkia tuoreista vihanneksista, se on helppo ja ravinteikas vaihtoehto. Jos on kiire tai väsyttää, tilaamme Woltin kautta ruokaa kotiin tai käymme jossain keskustan ravintolassa. Syömme melko paljon ulkona, mutta pidämme terveellisistä vaihtoehdoista kuten sushista.

Keittiöstä löytyy aina korianteria, inkivääriä, smoothie-aineksia, pähkinämaitoa, avokadoja sekä tuoretta leipää - niin, ja teetä löytyy jatkuvasti varmaan kahtakymmentä eri lajiketta!

Vältteletkö jotain ruokavaliossasi? Miksi?

Eläinperäisiä tuotteita. En halua kieltäytyä täysin mistään, mutta voin parhaiten ilman liha- ja maitotuotteita. Omatunto pysyy myös puhtaampana, kiitos ekologisuuden.

Vatsani ei aiemmin kestänyt yhtään gluteenia, mutta kiitos paremman mielen, stressinhallinnan ja sitä kautta suoliston hyvinvoinnin, voin rauhassa syödä gluteenituotteita päivittäin.

Vinkki kaikille vatsa-oireilijoille: 95% oireista on stressin ja väärän ruokavalion aiheuttamaa, mutta stressin helpottaessa myös vatsa kestää tiettyjä ruoka-aineita paremmin.

Sokeria vältän viimeiseen asti eikä kroppani sitä kaipaakaan, kunhan vaan syön hyvin. Tehdessäni taustatutkimusta aivojen hyvinvointivalmennusta varten, opin ihan uudella tavalla miten huono juttu sokeri on. Myös kofeiinia olen vähentänyt roimasti.

Suositko superfoodeja tai ravintolisiä?

Kyllä, syön nykyään päivittäin ashwagandhaa, chia-siemeniä sekä vaihtelevissa määrin spirulinaa, hampunsiemenrouhetta ja kuivattua tyrniä.

Ashwa on lempparini, se on todellinen pimeän ajan pelastaja! Olen korvannut osan teestä ja kahvista uudella lempituotteellani pakurilla. Ainoa säännöllinen ravintolisäni on D-vitamiini, jota otan suht reippaalla annostuksella. Jos flunssa sattuu iskemään, vaihdan normihunajan Manuka-puun hunajaan. Se toimii kuin antibiootti!

Miten tsemppaisit juustonaksupussilta itsensä usein löytävää, hyvistä elämäntavoista haaveilevaa sohvaperunaa? Entä miten jo aktiivisesti itsestään huolta pitävä säilyttää motivaationsa?

Hyvät elämäntavat koostuvat helpoista ja toimivista rutiineista.

Tottakai visio terveestä ja hyvinvoivasta minästä auttaa motivoitumaan, mutta ilman aktiivisia päätöksiä omasta toiminnasta ei kauneinkaan visio toteudu. Aivot ovat hieman simppeli koneisto, ne kyllä keksivät poikkeuksia ja tekosyitä, joten kannattaa ohittaa turhat päätöksentekotilanteet vaan päättämällä etukäteen toiminta.

On helpompi syödä terveellisesti, jos kotona on vain terveellistä ruokaa. Tee siis selkeä kauppalista ja pysy siinä! Itse teen aamulla päätöksen treenaamisesta, jolloin voin rytmittää päivän töiden, syömisten ja treenin suhteen sopivalla tavalla.

Jos pidät jo aktiivisesti huolta itsestäsi, niin muista joustavuus ja palautuminen. Jos pää jumittaa liikaa terveellisyyden ympärillä, on hyvä tarkastella mitä omissa mielikuvissa tapahtuu, jos ottaisit vähän iisimmin. Kokonaisvaltaisen terveyden ylläpitäminen vaatii jämpiyttä muttei suorittamista.

Liika stressi onnistuu helposti kumoamaan hyvätkin terveysteot.

Miten rentoudut?

Karkaamalla mökille, treenaamalla, pitämällä silloin tällöin viikon, parin pakkolomia (omat työt on ihan liian kivoja...) ja sitten ihan älyttömällä jutulla, joka vaan nyt tuppaa sopimaan itselle: Katselen YouTubesta joko meikkitutoriaaleja tai astrofysiikkaa käsitteleviä luentoja. Aivot pääsevät miettimään ihan muita maailmoja, kirjaimellisesti!

Tärkein tapa rentoutua on kuitenkin nauraminen. Ja rakastaminen! Yhdistettynä mielellään hyvään punaviiniin tai shampanjaan.

Mikä on paheesi?

Joskus päälle pamahtava turha stressaaminen. Mieheni vastaisi tähän, että voitaikinaleivonnaiset :D Olen kyllä karsinut croissanttien syömistä roimalla kädellä... Ei muuten, mutta huono olohan niistä tulee.

Mitä aiheeseen liittyvää haluaisit sanoa teini-ikäiselle Mipille?

Elä juuri sillä tavalla, jonka koet itsellesi omimmaksi. Kuuntele sisäistä ääntä enemmän kuin toisia ihmisiä. Uskalla odottaa kaikessa parasta, älä tyydy! Unelmoi isosti ja ota rohkeita askeleita kohti sitä suuntaa, jota kohti haluat mennä. Niin ja lotraa ihan rauhassa hyvillä rasvoilla, unohda kaikki kevyttuotteet! :)

Vielä lopuksi hyvinvointi terveiset lukijoille

Me voimme vaikuttaa ihan valtavan paljon omaan terveyteen ja hyvinvointiin. Stressinhallinnan opetteleminen on parasta, mitä voit myös fyysiselle terveydelle tehdä. Uskalla päästää irti sellaisista asioista, jotka eivät vie sinua eteenpäin tai tuntuvat jotenkin vääriltä. Luota intuitioon. Opettele kuuntelemaan kehon ja mielen luontaisia viestejä, jotka vain vahvistuvat terveellisten elämäntapojen myötä.


Mippi Vuorikoski tarjoaa terapiapalveluja niin yksilöille, pariskunnille kuin yrityksillekin. Tsekkaa nettisivut tästä linkistä!


Lue myös muiden inspiroivien henkilöiden mietteitä aikaisemmista postauksista. 
Klikkaa nimen kohdalta.


Hyvä terveys- ja Sport-lehtien päätoimittaja Päivi Virkkunen
MouMou bloggaaja Iina
Crossfit-kilpailija ja Steffit-blogin Steffi
Tickle your fancy-blogin Sara
Mediapersoona Martina Aitolehti
Home at last-blogin Taru
Fitnessvalmentaja Nora Vuorio
Mona`s daily style-bloggaaja Mona
Personla trainer ja bloggaaja Nanna Karalahti
Hyvinvoinnin lähettiläs ja kirjailija Karita Tykkä
Vilma P-blogin Vilma
Juontaja Tuija Pehkonen
Joogi Petri Räisänen
Kiinteistökuningatar Kaisa Liski
At Marias-blogin Maria
Metallisydän-blogin Jari
Malli ja juontaja Satu Tuomisto
Ainon tarinoita treenaamisesta-blogin Aino
Räppäri Brädi
Terveyden ja hyvinvoinnin asiantuntija ja valmentaja Jukka Harju
Pinkit korkongät-blogin Maiju
Ella Elers-blogin Ella

2 kommenttia:

Kiitos kommentistasi!