keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Fitnessmalli 2016 Anna Korhonen: Näkyvät vatsalihakset eivät mittaa hyvinvointia

23.10.2016  kruunattiin uusi, upea Fitnessmallikilpailun voittaja. Hän on Anna Korhonen. 25 vuotias sairaanhoitaja, jolle hyvinvointi tarkoittaa mielen ja kehon tasapainoa. Korhosen mukaan hyvinvointi ei koostu mahdollisimman monesta viikottaisesta treenikerrasta, vaikka liikunta onkin tärkeässä osassa hänen elämässään.

Kysyin inspiroivalta Annalta hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä. 

Mitä hyvinvointi sinulle tarkoittaa?

Hyvinvointi on minulle niin kokonaisvaltainen asia, että voisin kirjoittaa siitä romaanin. Se ei ainakaan ole sitä, että ennätät treenata kuusi kertaa viikossa, tai sitä, että vatsalihaksesi pilkottavat paitasi alta. Hyvinvointi on pitkälti mielen rauhaa ja tyytyväisyyttä. Kenenkään hyvinvointia ei voi mitata minkäänlaisilla mittareilla ja hyvinvointi onkin hyvin yksilöllistä. Itse koen sen mielen ja kehon tasapainona, tyytyväisyytenä tämänhetkiseen tilanteeseen. Olen hyvinvoiva, kun saan liikkua, levätä, nauttia ja olla onnellinen.

Mistä kiinnostuksesi hyvinvointiin sai alkunsa?

Olen aina ollut kiinnostunut hyvinvoinnistani, enkä muista erityistä hetkeä, tai aikakautta, jolloin siitä erityisesti kiinnostuin. Ajattelen sen niin, että mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän haluan ja ymmärrän pitää hyvinvoinnistani huolta.

Miten motivoit itseäsi liikkumaan ja syömään terveellisesti silloinkin, kun ei huvittaisi?

Tämä vastaus kuulostaa nyt kliseiseltä, mutta se tunne, mikä kehossani tulee liikunnan tai "terveellisen ruuan" jälkeen voittaa usein sen tunteen, kun olen maannut sohvalla monta päivää ja syönyt lounaaksi pastaa. En pidä siitä turvotuksesta ja pöhöttyneestä olosta, mikä kehooni tulee liikkumattomuudesta. Mikäli en liiku, kehoni hidastuu, kun taas aivotoimintani kiihtyy ja olen samaan aikaan väsynyt ja levoton. Silloin kaipaan lenkille.

Minkälainen suhteesi on kehonhuoltoon?

Tästä olenkin kirjoittanut aikaisemmin blogissani. Otsikko oli muistaakseni "Minun suurin kompastuskivi". Se on tämänhetkinen suhteeni kehonhuoltoon 😃 Olen siis jättänyt sen AIVAN LIIAN VÄHÄLLE. Olen halukas kuitenkin tsemppaamaan tuossa asiassa. TIEDÄN kuinka tärkeää kehonhuolto on. Yritän viikottain haastaa itseäni, etten kiireen verukkeella unohtaisi kehonhuoltoa. 

Miten liikut, ja kuinka usein?

Olen hyvin fiilis-liikkuja. Liikun säännöllisesti ja liikunta on osa arki-elämääni, mutta se, miten liikun, riippuu sen päivän tunnelmasta. Jos olen joutunut tekemään paljon töitä koneella, saatan valita mielummin lenkin kirpakassa pakkasessa, kuntosalin sijaan. Toisaalta, usein löydän itseni iltaisin salista jumppaamasta. Parhaina viikkoina liikun 5-6 kertaa viikossa, toisinaan, kun teen enemmän töitä, en pääse liikkumaan kuin 2-3 kertaa viikossa. En usko tuohon olevan oikeaa määrää, täytyy tehdä niin kuin hyvältä tuntuu ja miten muu elämä antaa myöten. Minusta on ihana myös lähteä joskus tekemään jotakin ihan muuta. Mennä ratsastamaan tai läiskimään sulkapallomailalla ystävän kanssa. Siinä liikunta tulee sivutuotteena.

Vinkkisi urheilusta kiinnostuneelle sohvaperunalle. Mistä aloittaa?

Täytyy tehdä sitä, mikä itseään kiinnostaa ja lähteä rohkeasti kokeilemaan uusia lajeja! Ei kukaan ole seppä syntyessään ja täytyy muistaa, että kaikki lajit haluavat uusia harrastajia joukkoonsa! Liikuntaa ei myöskään kannata aloittaa sillä periaatteella,että "kaikki minulle ja heti". Tuloksia syntyy pikkuhiljaa ja jos et ole aikaisemmin liikkunut lainkaan, on hyvä ottaa tavoitteeksi vaikka käydä tunnin lenkillä kerran viikossa. 

Miten yhdistää vuorotyö ja terveelliset elämäntavat?

Siinäpä onkin usein haastetta. Teen päivätyössäni pitkää päivää, mikä tarkoittaa aamusta iltaan. Tuolloin en ennätä esimerkiksi salille, mutta menen suurimman osan työmatkoistani kävellen tai pyörällä! Saan siis tehtyä aamulenkin jo ennen työvuoroa ja illalla saan raikkaan happihyppelyn kotiin mennessäni. Olen kuitenkin niin kylmäkalle, että -10 astetta on EHDOTON pakkasrajani! 😃 
Yövuorojen välissä en käy liikkumassa, kuin korkeintaan rauhallisella kävelyllä. Koen nuo vuorot niin raskaiksi, etten suoraan sanottuna kykene liikkumaan huonoilla unilla. Liikun  sitten, kun yötyöt on tehty. Töihin kannattaa aina ottaa omat eväät! Oli se vuorotyötä, tai ei. Ja riittävästi terveellistä ja maukasta ruokaa matkaan. Näin et sorru kahvion pullalle.


Mistä ruoka-aineesta tai ruuasta et haluaisi luopua? Miksi?

En voisi luopua kaurapuuroista ja marjoista. Aloitan kuusi aamua seitsemästä syömällä aamupuuron, johon sekoitan reajuustoja ja marjoja/hedelmiä. Siitä en luopuisi, sillä en keksisi mitä muuta syödä aamulla :D Leipä tekee oloni tukkoiseksi, eikä se pidä nälkää samalla tavalla.

Minkälainen on tavanomainen, päivän ruokavaliosi?

Aamuni alkaa lähes poikkeuksetta puurolla. Lounaalla ja päiväruualla syön aivan tavanomaisia kotiruokia, ja niiden kylkeen otan salaattia ja kasviksia. Tavanomaisiin kotiruokiin ei kuitenkaan meidän kotona kuulu kermakastikkeet tai valmisruuat. Syömme kotona alusta loppuun asti itse valmistettua ruokaa. Keitot, laatikot, risotot, kastikkeet ja perunat. Juhlaruoat ovat erikseen ja silloin ei säästellä kermaa tai voita! Iltapalaksi tykkään syödä rahkaa marjoilla, smoothien, tai hedelmiä. Usein syön päivällisen niin myöhään, ettei illalla ennätä tulla enää kova nälkä. Syön siksi illalla jotakin kevyttä. Töissä ollessani huono puoli on se, että joskus päivät ovat niin kiireisiä, että syön, kun ehdin. Jos ruokailu venyy, pyrin nappaamaan jonkun nopean välipalan jossakin välissä. Esim banaanin, omenan tai proteiinipatukan.

Vältteletkö jotain ruokavaliossasi? Miksi?

Välttelen valmisruokia. En käytä niitä juuri koskaan. Minulle on tärkeää, että tiedän, mitä syön ja valmisruuissa se ei ole mahdollista. Sokeria välttelen myös siksi, että se saa vatsani kipeäksi. Sallin itselleni kuitenkin herkkuja silloin tällöin.

Miten rentoudut?

Rentoudun matkustelemalla, ulkoilemalla, kuuntelemalla musiikkia tai pitämällä elokuvailtaa. Rentoudun luonnossa liikkumalla, mökillä loikoilemalla tai matkustamalla perheeni luokse viikonlopuksi. Siellä saan aina nukuttua pitkät yöunet ja ruuat ovat valmiina. Se on rentouttavaa.

Mikä on paheesi?

Hmmm. En osaa sanoa. Vastaisin tähän varmaankin suklaa, mutta en koe, että viikonloppuisin herkutteleminen olisi pahe. Ehkä vastaan tähän stessaaminen! Olen aikamoinen stressaaja ja siitä yritän päästä pois! Usein en edes huomaa, kuinka stressaantunut olen vaikka jostakin työasiasta, mutta onneksi puolisoni muistuttaa minua siitä tasaisin väliajoin :D

Mitä aiheeseen liittyvää haluaisit sanoa teini-ikäiselle Annalle ?

Sanoisin hänelle, että sinä olet juuri hyvä tuollaisena, kuin olet. Kulje rohkeasti omaa polkuasi, olet jo oikealla tiellä.

Vielä lopuksi hyvinvointiterveiset lukijoille?

Tehkää kaikki juuri niitä asioita, mistä juuri te nautitte! Menkää ulos ja ihmetelkää luontoa älkääkä stressatko turhista! Asioilla on tapana järjestyä, eikä kukaan muu kuin sinä, voi päättää sinun elämäsi lopullista suuntaa. Voimahali kaikille.


Sydämellinen Anna kirjoittaa blogissaan(klik) terveellisistä elämäntavoista, liikunnasta sekä muodista ja kauneudenhoidosta. Käy hakemassa sieltä vinkkejä omaan onnelliseen arkeesi. 



Lue myös muiden inspiroivien henkilöiden mietteitä aikaisemmista postauksista. 
Klikkaa nimen kohdalta.

Hyvä terveys- ja Sport-lehtien päätoimittaja Päivi Virkkunen
MouMou bloggaaja Iina
Crossfit-kilpailija ja Steffit-blogin Steffi
Tickle your fancy-blogin Sara
Mediapersoona Martina Aitolehti
Home at last-blogin Taru
Fitnessvalmentaja Nora Vuorio
Mona`s daily style-bloggaaja Mona
Personla trainer ja bloggaaja Nanna Karalahti
Hyvinvoinnin lähettiläs ja kirjailija Karita Tykkä
Vilma P-blogin Vilma
Juontaja Tuija Pehkonen
Joogi Petri Räisänen
Kiinteistökuningatar Kaisa Liski
At Marias-blogin Maria
Metallisydän-blogin Jari
Malli ja juontaja Satu Tuomisto
Ainon tarinoita treenaamisesta-blogin Aino
Räppäri Brädi
Terveyden ja hyvinvoinnin asiantuntija ja valmentaja Jukka Harju
Pinkit korkongät-blogin Maiju
Ella Elers-blogin Ella
Hyvinvointivalmentaja- ja terapeutti Mippi Vuorikoski

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!