lauantai 26. marraskuuta 2016

Paras aamujuoma: kaneli-pakuri-rasvakahvi

Viime vuoden kahvi-ihastukseni oli lempeä kanelikahvi. Tänäkin vuonna maustan mielelläni kahvini kanelilla, mutta lisäksi buustaan energiaa päivääni lisäämällä sekaan myös rasvaa sekä pakuria.

Hilpaisehan kauppaan hankkimaan tarpeita huomisaamun herkkuhetkeä varten!


TARVITSET

Kahvia, mielellään luomulaatuista.

Pakuria jossain muodossa. Minä käytän itse tällä hetkellä teetä.

Ceylon-kanelia jossain muodossa. Itse murustelen kanelitangosta pieniä palasia. 

Kookosöljyä. Käytin ennen tavallista, nyt testailen hyvällä menestyksellä MCT-öljyä, joka sekin tulee kookoksesta. Tämä öljy sopii sellaisellekin, joka arastelee kookoksen makua.


Oikeaoppinen rasvakahvi blendataan (jotta rasva oikeasti hajoaa juomaan), mutta itse olen tehnyt juomani sirottelemalla valkaisemattoman suodatinpaperin pohjalle kanelia sekä pakuriteetä. Sitten lisään kahvinpurut. Tyhjään kahvipannuun lorautan öljyä. Joskus myös hiukan gheetä, eli kirkastettua voita. Sitten keitän kahvit normaaliin tapaan. Ennenkuin kaadan ihanan juomani mukiin, sekoitan sitä voimakkaasti vispilällä. 


MIKSI RASVAA KAHVIIN? 

Rasvakahvi, myös bulletproof-kahviksi nimetty, on ollut trenditietoisten herkkua jo pitkään, mutta minä hitaana hämäläisenä löysin sen ihanuuden vasta nyt. 

Rasvakahvin sanotaan antavan energiaa pitkälle päivään. Vaikka rasva sisältää paljon kaloreita - lainaus Helsingin Sanomien nettisivuilta - solut pystyvät ottamaan nämä keskipitkät rasvahapot (joita MCT-öljy sisältää) suoraan energiantuotannon käyttöön, toisin kuin normaalit rasvahapot, jotka ensin varastoituvat ja sitten hajoavat hitaassa prosessissa, lipolyysissä.  

Lisäksi rasva muuttaa kahvin koostumuksen ihanan pehmeäksi. 


MIKSI PAKURIA KAHVIIN?

Pakuri sisältää hurjasti antioksidantteja ja parantaa vastustuskykyä. Sillä on hoidettu varsinkin idän maissa syöpiä sekä vatsa- ja suolisto-ongelmia. 

Pakuritee olisi siis itsessäänkin hyvä juoma, mutta tykkään lisätä sillä aamukahvini terveellisyyttä. 


MIKSI KANELIA KAHVIIN?

Ihan ensimmäisenä tietysti sen mielettömän ihanan maun ja tuoksun vuoksi. Rakastan kanelia!

Mutta onhan kanelilla - ja nimenomaan ceylon-kanelilla - myös terveyshyötyjä.  Ceylon-kaneli sisältää runsaasti antioksidantteja, se parantaa rasva- ja sokeritasapainoa, ja se voi auttaa nivel- ja vatsavaivojen hoidossa. 

Ole tarkkana laadun kanssa ja varmista, että käytät ceylon-kanelia, koska tavallinen sisältää maksatoksista kumariinia. 


Lempeää viikonlopun jatkoa 

Lue myös

Parhaat lisäravinteet ja superfoodit - näitä minä käytän
Uusi terveellinen ja nopea marjavälipala makutestissä
Ravitsemukseni kulmakivet
Loogisesti ajateltuna ravitsemuksella on tekemistä masennuksen synnyn kanssa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!