keskiviikko 28. joulukuuta 2016

Kiinnostaako lihaskuntoharjoittelu? Ethän tee aloittelijan virhettä?

Tammikuussa treenisalit täyttyvät innokkaista liikkujista. Huippua! On hienoa että ihmiset alkavat pitää kunnostaan huolta. 

Harmittavan moni tinkii kuitenkin tärkeästä osa-alueesta, eli liikkuvuudesta. Siihen kannattaa panostaa ennen lihaskuntoharjoittelun aloittamista. Tuloksia saa aikaan nopeastikin jos vain treenaa aktiivisesti, vaikka lyhyitäkin aikoja kerrallaan. Minäkin aloitin 5 minuutin päivittäisistä venyttely- ja joogasessioista, eikä aikaakaan kun huomasin kropan saaneen lisää elastisuutta.  


KIREÄ LIHAS RITSAHTAA RIKKI JA VÄÄRISTÄÄ RYHDIN

Kun kireillä lihaksilla aloittaa kuntosalitreenin, revähdysten riski kasvaa oleellisesti. Koska kuntosalitreenikin lyhentää lihaksia, niistä tulee entistä jäykemmät ja koko kroppa muuntuu kankeaksi.

Alaselkä vetäytyy entistä enemmän notkolle, kun pakara- ja lonkankoukistajat ovat lyhentyneet, ja kun rintalihas ja lapojen väli kinnaa, muuttuu ryhti köyryiseksi olkapäiden hakeutuessa eteen.

Lihaskuntoharjoittelu alkaa tuntua epämukavalta, nivel- ja selkäkivut vaivaavat, eikä kehitystäkään tapahdu toivotulla tavalla. Moni lopettaa siinä uskossa, ettei lihaskuntoharjoittelu sovi itselle. Lopulta jäykkään kroppaan alkaa kehittyä lisää vääristyneitä liikeratoja, jotka voivat johtaa esimerkiksi kulumiin. 

Jumppa-alusta saatu Casallilta. Trikoot saatu Odd Mollylta


Hoida siis kropan liikkuvuus mallilleen ennen lihaskuntoharjoittelun aloittamista, ja jatka kehon huoltoa aktiivisesti sen jälkeenkin. Se on puolet kaikesta harjoittelusta, eikä oikotietä onneen ole. Suosittelen lukemaan myös tämän aiemman postaukseni aiheesta. Käsittelen siinä teemaa tarkemmin.


MITEN ALOITTAA LIIKKUVUUSHARJOITTELU

Venyttely- ja liikkuvuusharjotuksia voi tehdä hyvin kotona.

- Tärkeintä on kunnioittaa omia liikkuvuuden rajoja ja venyttää aina rentoa lihasta. Mitään ei pidä tehdä ja vääntää väkisin.

- On hyvä aloittaa pienistä jutuista, lyhyistä harjoitusajoista, niin motivaatio säilyy ja kasvaa. Ensimmäisellä kerralla sormien ei täydy ylettyä varpaisiin saakka. 

- Kuuntele koko ajan omia tuntemuksia.

- Luovu suorittamisesta, ja nauti kehon liikkeestä.

- Ole kiitollinen jokaisesta edistysaskeleesta. Jokainen, pienikin askel vie kohti parempaa liikkuvuutta ja kehon hyvinvointia.


JOOGALLA HELPOSTI LISÄÄ DYNAAMISUUTTA

Jooga on loistava tapa harjoittaa koko kropan liikkuvuutta.

Paras tapa aloittaa jooga, on lähteä ohjatulle tunnille jossa liikkeitä tehdään turvallisesti, aloittelijalle sopivassa tahdissa. Myöhemmin harjoituksia on helppo jatkaa itsekseenkin.


Kun suunnittelet tulevia liikuntatapojasi, mitä ikinä ne ovatkaan, paina mieleesi tärkeä kolmen kombo: Liikkuvuus, voima sekä kestävyys.

Näillä eväin kokonaisuus pysyy tasapainossa. Kaikkia tarvitaan, vaikka jokin alue kiinnostaisikin toista enemmän. 

Iloa treeneihin! 

Suosittelen lukemaan myös:

Syvät vatsalihakset tekevät vatsasta litteän
Näin peruskunto kasvaa ja rasva palaa
Roller derby ei ole vain tyttöjen laji
Air jooga - hauskin joogamuoto
Alkulämmittely mäki- tai juoksutreeniin
Muokattava mäkitreeni
Roikkuminen ehkäisee olkapää- ja selkäkipuja sekä ryhtiongelmia
Tehokkaasti kuntoa kohottava ja rasvaa polttava HIIT-treeni

Seikkailupuisto kehittää tasapainoa ja haastaa keskivartalon
Panostan itseeni - vähennän treenikertoja
Amatöörit skippaavat kehonhuollon
Sattuu kesken treenin - tavoteltava tuntuma vai vahingollinen kipu
Tehokas ja järkevä jalkatreeni
Miten saavuttaa tavoitteet? Vältä nämä 6 ansaa
Tiukempi keskivartalo ja loistava stressinhallintakeino - Mitä muuta jooga on antanut minulle ja miehelleni?
Kundaliini, eli alkujooga. Jatkoon vai ei?
Pakohuoneessa parasta on elämyksellisyys

4 kommenttia:

  1. Tuo on varmasti niin totta ja kun alussa sitä tahtoo hieman liikaakin innostua, niin ilmankos sitten lihakset "jämähtää". Itse tykkään tanssillisista treeneistä ja käyn heilumassa latinomusiikin tahtiin, tai no oikeasti se on zumbaa, mutta todella hullun tehokasta, joten siinä lämmittelyt tulee itsestään. Kuntosali on sitten eri juttu ja siellä tahdon hiukan nihkeesti tehdä sitä lämmittelyä ja sitten olenkin seuraavina päivinä "tönkkönä":)
    Mukavaa loppuvuotta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tanssilliset lajit ovatkin loistavia pitämään kroppaa notkeana! Lisäksi ne kasvattavat peruskuntoa. Siiheen kaveriksi vielä vähän viikottaista punttitreeniä ja pitkiä venyttelyjä, niin alkaa olla paketti kunnossa :)

      Kiitos ja samoin sulle ♡

      Poista
  2. Tunsin pienen piston sydämessäni tätä lukiessa ;) Miten aina unohdan liikkuvuusharjoittelun.. Tai jos en unohda, niin teen sitä pakosta, enkä osaa nauttia siitä. Ehkä ensi vuonna voisin skarpata!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tai ehkä jo tänään? ;) Ihanaa loppuvuotta ja onnellista uutta vuotta! ♡

      Poista

Kiitos kommentistasi!