maanantai 6. maaliskuuta 2017

Tänä keväänä panostetaan tasapainoon

Kun suorittamisen kuristavasta otteesta malttaa luopua, keho ja mieli pyrkivät tasapainoon. Hyvinvointi lisääntyy ja on helpompaa tehdä hyviä valintoja. 

Glorian päätoimittaja Saila-Mari Kohtala pohti helmikuun numeron pääkirjoituksessaan taannoista liikunnallista herätystään. 

Kohtala kertoi rakentaneensa koko elämänsä sen ympärille, että hänen pitäisi liikkua. Mutta ei. Liikkuminen ei tuntunut helpolta. Kun hän sitten vaihtoi tuttavansa kanssa kuulumisia ja tuli maininneeksi, että hänen pitäisi liikkua enemmän, komppaamisen sijaan hänen ystävänsä totesikin: ”älä liiku. Ihan turha pohtia moisia, ei siitä väkisin mitään tule kuitenkaan”. 

Niinpä Kohtala päästi irti. 

Nyt hän liikkuu enemmän, ja kertoo lomamatkoillaankin kuntoilleensa ensimmäistä kertaa elämässään joka päivä, mutta ehtineensä silti pötkötellä myös kirja kädessään. 

Mitä jos sinäkin päästäisit Kohtalan tavoin irti? Lakkaisit suorittamasta. Minäkin tein niin. 

Ajattelen, että suorittaminen syö tasapainoa. Ja tasapaino, se voisi mahdollistaa niin paljon, kun puhutaan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Kun keho ja mieli hakeutuvat tasapainoon, moni ongelma pienenee ja pikkuhiljaa sulaa selluliitin lailla pois. 



 TÄNÄ KEVÄÄNÄ PANOSTETAAN TASAPAINOON - JA NÄIN SE TEHDÄÄN

Päästä irti suorittamisesta.  

Muista, että sinä olet yksilö. Yleisesti hyväksi havaitut tavat eivät välttämättä lisää juuri sinun hyvinvointiasi. 

Olosuhteiden muuttuessa huomioi, että aiemmin loistavaksi havaitut tavat eivät välttämättä lisää hyvinvointiasi tässä uudenlaisessa tilanteessa. Aina ei tarvitse uskoa omaa mieltään joka piiskaa pysymään rutiineissa, vaikka ne eivät olisi hyvinvoinnille edullisia. 

Työllä ja opiskelulla on merkitystä. Esimerkiksi kovin stressaavaa työtä tekevän kannattaa miettiä, kuinka kovia liikunnallisia harjoituksia on järkevä tehdä. Vai onko ollenkaan.

Kun suunnittelet harjoituksiasi, muista tasapaino tässäkin. Se muodostuu aerobisesta- sekä lihaskuntotreenistä, eikä liikkuvuus- ja kehonhallintaharjoituksia tai mielen bodaamista pidä unohtaa. 

Tee vain pieniä muutoksia kerrallaan. Sellaisia, jotka voit valita jo tänään. Jos joudut siirtämään valintojen tekemistä maanantaille tai ensikuun alkuun, tiedät, että olet haukkaamassa liian suurta palasta. 

Syö sitä mitä kroppa kaipaa. Jos himoitset berliininmunkkia tai juustonaksuja huomaa, että keho ei ehkä ole tasapainossa. Valmista esimerkiksi hunajalla siveltyjä tai suolaripauksella huomioituja uunibataatteja seesamöljyssä, ja asettele ne tammenlehtisalaatin päälle.  Muista myös, että ei se berliininmunkki aina maata kaada.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!